O vodíkových nákladných vozidlách Hyundai Xcent sme písali pred pár týždňami v súvislosti s chystaným zahájením sériovej výroby, ktorá je naplánovaná na august tohto roka. Ako bude vyzerať nábeh produkcie, Kórejci presne nepopísali, prezradili ale, že od roku 2025 chcú každých dvanásť mesiacov predať minimálne 110 000 automobilov poháňaných palivovým článkom.

Veľkú časť z tohto počtu bude tvoriť práve nákladné vozidlo Hyundai Xcient Fuel Cell, ktoré jazdí od októbra minulého roka v skúšobnej prevádzke vo Švajčiarsku. Presnejšie povedané jazdí celá flotila 46 áut a Kórejci sa pred pár dňami pochválili, že ich nákladiaky už prekonali hranicu milión kilometrov.

Xcient

Necelá päťdesiatka strojov slúži v 25 švajčiarskych firmách pôsobiacich v oblasti logistiky, distribúcie a prepravy tovaru. Hyundai tvrdí, že sa vďaka ich prevádzke podarilo znížiť emisie oxidu uhličitého o 631 ton v porovnaní s rovnakou prácou vykonanou klasickými nákladnými autami s naftovými motormi.

Do konca roka 2021 bude do Švajčiarska dodaných ďalších 140 modelov Hyundai Xcient a do roku 2025 sa má ich počet rozšíriť o ďalších 1600 kusov. Testovacie prototypy sú poháňané palivovým článkom s výkonom 190 kW, palivo majú uskladnené v siedmych nádržiach pod tlakom 350 barov a celkovo dokážu pri tankovaní nabrať 32,09 kg vodíka. Udávaný dojazd je 400 kilometrov, čas tankovania sa v závislosti na vonkajšej teplote pohybuje od 8 do 20 minút a samotné auto je poháňané elektromotorom s výkonom 476 koní a krútiacim momentom 2237 Nm. Výkonové špičky vykrývajú lítiovo-iónové akumulátory s kapacitou 73,2 kWh.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

zdroj: Hyundai