Európska komisia predstavila balík niekoľkých legislatívnych opatrení, ktorými by chcela podporiť predaj a zavádzanie áut s alternatívnymi pohonmi do praxe. Problémom je totiž pomalý nástup elektrických nákladných áut do firemných flotíl prepravcov. Predstavy politikov skrátka predbehli reálny stav a záujem zákazníkov. Pre tých je v prípade nákladnej dopravy kľúčovým faktorom nielen spotreba nákladných áut, ale aj ich schopnosť prepraviť naraz čo najviac tovaru. A tu ťahajú ťažké elektrické autá za kratší koniec.
O 10 % viac
Okrem iného tak Európska komisia navrhuje pre ťažké úžitkové vozidlá (HDV), teda nákladné autá aj autobusy, zvýšiť limit max. povolenej celkovej hmotnosti. Zohľadniť by tak chceli vysokú hmotnosť trakčných batérií, ktoré znižujú užitočné zaťaženie áut. Podľa návrhu by sa k pôvodnému limitu 40 t pridali ďalšie 4 t. Práve tie by mali znamenať, že ani s batériami na palube sa užitočná hmotnosť nezníži. Pri autách na vodíkový pohon by sa naopak zvýšila celková povolená dĺžka auta. Tlakové vodíkové nádrže umiestňované za kabínou totiž skracujú dĺžku ložnej plochy, čo zmenšuje atraktivitu takto poháňaných áut v očiach zákazníkov. Návrh potešil aj ekologických aktivistov z organizácie Transport & Environment (T&E). „Elektrické nákladné vozidlá s dojazdom okolo 500 km prídu na trh v najbližších dvoch rokoch. Dodatočná povolená hmotnosť urýchli ich zavádzanie tým, že zaistí, že sa nestratí žiadne užitočné zaťaženie na umiestnenie batérií,“ povedal Bernardo Galantini z T&E. Kedy a v akej finálnej podobe návrhy komisie prejdú, zatiaľ nie je známe. Viacerí odborníci sa zhodujú, že hmotnosti áut sa nedajú zvyšovať donekonečna. V mnohých prípadoch im totiž treba prispôsobiť aj cestnú infraštruktúru, čo je neraz problém.
zdroj: Euractiv