Spaľovacím motorom vstup zakázaný

Možno nám teraz budete oponovať a poviete, že elektrický automobil má výfuk v elektrárni. A v niektorých prípadoch budete mať pravdu – je jasné, že všetka elektrina pre nabíjanie elektromobilov nemusí dnes byť vyrobená ekologicky. Ale to sa môže časom zmeniť. Čo sa mení tiež, sú obmedzenia pre autá so spaľovacími motormi v centrách miest.

 

Mnohé (najmä západoeurópske) mestá totiž zavádzajú tzv. nízkoemisné zóny (anglicky low emission zone – LEZ) v snahe zlepšiť ovzdušie a kvalitu života miestnych obyvateľov. Ako už názov napovedá, do týchto zón môžete vstúpiť iba elektromobilom alebo hybridom (pri použití elektromotoru).

 

S ostatnými autami musíte platiť poplatok. Ten sa väčšinou líši v závislosti od emisnej triedy auta či jeho typu. V niektorých mestách je dokonca obmedzený počet vjazdov za rok alebo tam platia iné obmedzenia (väčšinou sa netýkajú domácich obyvateľov).

Typy nízkoemisných zón

Nízkoemisné zóny sa v európskych mestách obvykle delia na 3 typy.

 

Do tzv. štandardných nízkoemisných zón (skratka ZFE) nemôžu vstupovať niektoré typy áut vôbec. Je potom na miestnych orgánoch, pre aký typ obmedzenia nastavia a ako.

 

Predchodcami boli tzv. zóny s obmedzenou dopravou (ZCR), ktoré boli postavené na podobnom princípe, ale dnes ich nahrádzajú práve ZFE zóny.

 

Tretím typom sú tzv. bezemisné zóny (ZZE), kam majú vstup povolený iba elektrické alebo bezemisné autá či prostriedky hromadnej dopravy.

 

Pravidlá sa môžu meniť aj v závislosti od času. V mnohých zónach existujú aj výnimky – napríklad pre autá prevážajúce invalidov, sanitky, policajné autá, zásobovanie, komunálne služby a pod.

 

Na druhej strane, niektoré mestá ponúkajú elektromobilom ďalšie výhody, ako sú vyhradené parkovacie miesta, bezplatné nabíjanie či zľavy z parkovania. Iné zase nejdú cestou represií, ale radšej nízkoemisné autá zvýhodňujú uvedenými spôsobmi.

Pozor na nízkoemisné regióny

V niektorých krajinách nájdete nízkoemisné zóny nielen v mestách, ale aj v celých regiónoch. Za všetky spomenieme napríklad Rakúsko, cez ktoré prechádza mnoho šoférov zo Slovenska.

 

Tieto nízkoemisné regionálne zóny platia pre autá kategórie N1. Ide o nákladné autá, ale pozor – spadajú sem napr. aj dodávky (v niektorých prípadoch aj 5- či 6-miestne, nie iba 3-miestne) vrátane tých najmenších.

 

A do kategórie N1 môžu patriť aj autá, ktoré boli kúpené „na firmu“ – pokojne aj bežné rodinné autá alebo SUV autá či kombíky. Kedysi ste ich spoznali podľa mreže oddeľujúcej nákladný priestor od sedadiel, dnes však tieto mreže už nie sú povinné. To, do ktorej kategórie auto spadá, zistíte v jeho technickom preukaze.

 

Autá N1 s najhoršími emisiami do niektorých zón nemôžu vstúpiť vôbec. Pre iné musíte mať na skle nalepenú tzv. emisnú plaketu. Ide o nálepku podobnú diaľničnej, ktorá stojí okolo 40 €. Je to teda akýsi poplatok za prejazd danými zónami. Platnosť plakety je, našťastie, neobmedzená. Plaketu si môžete objednať aj cez internet, tú správnu vám pošlú na základe údajov z technického preukazu vášho auta.

Pred cestou do zahraničia sa informujte vopred

Nemáme priestor, aby sme tu rozpísali všetky pravidlá, keďže tie sa líšia nielen v jednotlivých krajinách, ale aj v jednotlivých regiónoch a mestách.

 

Nízkoemisné zóny síce na Slovensku zatiaľ nemáme a nie sme na ne zvyknutí, na západ od nás sú však už realitou.

 

Pred cestou do zahraničia sa teda radšej vopred presvedčte, či vôbec, kam a kedy môžete do daného mesta/oblasti s vaším autom vstúpiť. Informácie nájdete na webových stránkach daných miest, regiónov alebo autoklubov.