Uplynulo už skoro 200 rokov od výroby prvého elektromobilu
Možno tým niektorých čitateľov prekvapím, ale prvý elektrický automobil, skonštruovaný škótskym vynálezcom Robertom Andersonom, vznikol už medzi rokmi 1832 až 1839. Kvôli problematickému dobíjaniu a príliš malému dojazdu sa tento prototyp neujal, takže svet čakal viac než 30 rokov (presnejšie povedané do roku 1870), kým svoj elektromobil predstavil sir David Salomon z Londýna. V jeho stroji pracoval ľahký elektromotor, no mal veľmi ťažké batérie, takže nebol jednoducho ovládateľný. Aj napriek tomu bol obľúbený až do nástupu prvého skutočného hybridného automobilu.
Porsche predstavuje benzín-elektrickú novinku už v roku 1900
V roku 1900 predstavil na autosalóne v Paríži svoj prvý hybridný automobil Ferdinand Porsche. Áno, ten Porsche. Ešte dnes môžeme vidieť krásne zreštaurovanú repliku tohto samohybného hybridného koča v múzeu v Stuttgarte so zaujímavým názvom Lohner-Porsche Semper Vivus (v preklade z latinčiny stále žijúci). Ferdinand Porsche už v tej dobe nechal zážihový motor poháňať dynamo a to nabíjalo akumulátory vo vozidle. Išlo o takzvaný sériový hybrid, ktorý prenášal generovanú energiu priamo do elektromotorov v predných kolesách. Na dlhé desaťročia však bol hybridný a elektrický pohon vytlačený do ústrania s nástupom spoľahlivejších a predovšetkým lacnejších spaľovacích motorov vo vozidlách vyrobených na linke Henryho Forda a jeho nasledovníkov i konkurencie.
Až v roku 1972 sa v USA podarilo postaviť prototyp s hybridnou technikou integrovanou do automobilu Buick Skylark. Krstný otec hybridov Victor Wouk doň namontoval motor z Mazdy aj elektromotor. Funkčné vozidlo bolo na dva roky postúpené na testy federálnej agentúre na ochranu životného prostredia EPA, ale ďalšia výroba nebola umožnená z presne nezistených dôvodov. Dodnes sa šepká o tom, že komisia neschválila tento model kvôli japonskému motoru v americkom aute...
Dlhé roky sa čakania prerušili Japonci
Za jeden z najväčších prelomov dnešnej doby sa dá považovať vstup automobiliek z krajiny vychádzajúceho slnka na trh s hybridmi. Konkrétne mám na mysli prvé generácie modelov Toyota Prius (1997) a následne Honda Insight (1999). Kým celosvetovo stúpala cena ropy, tieto koncerny už mali nakročené k radikálnej zmene. Dnes patria alternatívne pohony k bežnému koloritu ciest, pravdou ale je, ich rozmach tlačí predovšetkým legislatíva a pokuty za emisie. S dopytom po najnovších technológiách v doprave sa samozrejme začala vyvíjať aj širka ponuky, čo súvisí so zdokonaľovaním týchto systémov.
Rôznorodosť hybridných vozidiel a elektromobilov na trhu
V dnešnej dobe už hybrid alebo elektromobil zaskočí na parkovisku či v premávke len málokoho. Je však celkom prekvapivé, že sa tento druh alternatívnych pohonov začína čoraz častejšie objavovať aj v úžitkových autách. Ekologická preprava je zaujímavá predovšetkým pre moderné špedičné firmy zásobujúce rôzne filiálky v mestách, keďže sa v posledných rokoch čoraz viac sprísňujú emisné normy povoľujúce vjazd do centier metropol. A divili by ste sa, ako sa výber týchto pracovných tátošov rozšíril. Napríklad nemecká značka MAN predstavila svoj model batériami poháňaného nákladného vozidla eTGM (s výkonom 360 koní a kapacitou 185 kWh) a taktiež dodávku eTGE (136 koní a 35,8 kWh). Svojho zástupcu v tomto segmente má už viac značiek, spomeňte si napríklad na Toyotu Proace Verso Electric, ktorú sme vám predstavili pred pár dňami. Ďalej je tu Mercedes eSprinter, Volkswagen eCrafter či Renault Kangoo Z.E., ktorý sa momentálne hrdo pýši titulom najpredávanejšieho elektrického úžitkového auta na svete. Niektoré ďalšie si onedlho predstavíme v našich redakčných testoch, tak pevne verím, že budete mať možnosť s nami spoznať tieto modely v praxi..