Vyrobiť dobrý domiešavač betónu nie je tak jednoduché, ako by sa laikom možno mohlo zdať. Predsa len ide o špecificky používané vozidlo, ktoré musí vynikať nielen robustnou konštrukciou a schopnosťou odviesť veľmi ťažký náklad betónu, ale zároveň musí byť obratné, aby sa na stavenisku dostalo aj na ťažko prístupné miesta a na ceste nesmie ani pri plnom naložení vykazovať známky nestability pri núdzových vyhýbacích manévroch. Spoločnosť Renault Trucks zašla ešte ďalej a postavila novinku na prevoz dekarbonizovaného betonu. Ale nie hocijakú.
Dojazd skromný, ale stavbárom vraj stačí
Elektrický domiešavač betónu nesie názov Renault Trucks E-Tech C 10x4 a už zo svojho mena je zrejmá jeho najväčšia zmena. Ide totiž o päťnápravový špeciál s tromi riadenými a dvomi hnacími nápravami. K tomuto riešeniu sa konštruktéri priklonili, aby domiešavaču zabezpečili potrebnú nosnosť na prevoz až 10 m3 betónu. Svoj nemalý diel na hmotnosti totiž v jeho prípade pridávajú aj trakčné batérie. A problémom bolo aj kam s nimi, umiestnili ich preto nastojato za kabínu. Pri požadovanom rázvore sa do podvozku jednoducho nezmestili. Malý rázvor je nevyhnutný pre dobrú manévrovateľnosť, ktorá bola podmienkou stavbárov. Výsledkom je päťnápravový špeciál s celkovou hmotnosťou 42 ton a dojazdom na nabitie 110 km. Ako tvrdí výrobca, domiešavač je postavený tak, aby dokázal denne zdolať 140 km s jedným, 45-minútovým dobíjaním, takže stihne za deň absolvovať štyri 35 km dlhé jazdy, čo je vraj vzdialenosť vhodná pre typické trasy medzi betonárkou a staveniskom. Renault Trucks E-Tech C 10x4 bude dostupný vo Švajčiarsku, Írsku, Holandsku, Luxembursku, Fínsku a na Slovensku, kde predpisy umožňujú prevádzku päťnápravových sólo nákladných vozidiel s hmotnosťou až 42 ton (v súlade s národnou legislatívou). Renault Trucks sa zasadzuje za harmonizáciu európskych predpisov s cieľom urýchliť prijatie elektrickej technológie pre prepravu betónu.
zdroj: Renault Trucks