Tlak na emisie a príchod prvých elektrických nákladných áut so sebou priniesol aj veľkú vlnu kontroverzie a odmietania. Najmä tradiční prepravcovia majú veľký strach z chýbajúcej infraštruktúry a nemožnosti využívania takýchto áut na dlhé vzdialenosti. Každá odstávka potrebná na zdĺhavé nabíjanie navyše spôsobuje prestoje a stav, kedy auto nezarába. Výrobcovia elektrických ťahačov a valníkov, či skriňových áut však odkazujú, že obavy nie sú vždy na mieste a elektrické nákladné auto vie vo väčšine prípadov poslúžiť ako plnohodnotná, navyše omnoho komfortnejšia alternatíva k naftovej verzii.
S bezpečnými baterkami
Elektrický DAF technicky vychádza z modelov XD a XF, na pohon však využíva trakčný elektromotor s max. výkonom 350 kW (480 k) napájaný energiou z modulu LFP (lítium-železo-fosfát) batérií. Ten môže obsahovať od 2 až 5 batérií, pričom najväčší set zaručí autu normovaný dojazd na úrovni 500 km. „S naším modelom XD Electric prejdeme takmer 500 kilometrov na jedno plné nabitie,“ hovorí Gerlof Oegema zo spoločnosti Oegema Transport v Dedemsvaarte, ktorá automobilke slúži aj na testovanie elektrických modelov. „S dodatočným nabitím by sme mohli prejsť 1000 kilometrov za deň, čo vytvára zaujímavé príležitosti na dlhé vzdialenosti,“ dopĺňa Gerlof Oegema. „Stále čelíme niektorým výzvam týkajúcim sa nabíjacej infraštruktúry v našich plánoch však model XF Electric spĺňa všetky naše očakávania. Vodič je navyše často ohromený pružnosťou nákladného vozidla, tichom a pohodlím v kabíne a ľahkosťou, s akou elektrické nákladné auto jazdí. Pri rozbiehaní má prakticky okamžite k dispozícii maximálny krútiaci moment,“ potvrdzuje Ewout van Wijk, výkonný riaditeľ ďalšej "testovacej" spoločnosti E. van Wijk Logistics v Giessene. Po úspešnom ukončení reálnych testov pri prvých prepravcoch DAF rozbehne veľkosériovú produkciu svojich elektrických verzií naplno.
zdroj: DAF Trucks