Európsky parlament v týchto dňoch schvaľuje nové pravidlá pre nákladné autá a autobusy. Opatrenia drasticky znížia počet dieselových nákladných vozidiel, ktoré sa môžu predávať v Európe. To má prinútiť výrobcov nákladných vozidiel zvýšiť podiel vozidiel s nulovými emisiami či už ide o batériové elektrické alebo vodíkové nákladné autá. Ako však dopĺňa šéf skupiny Volvo, bude to náročnejšie, než sa možno zdá. „Vidíme to ako náročné, ale vidíme to ako uskutočniteľné,“ povedal o nových cieľoch Lundstedt, generálny riaditeľ skupiny Volvo, ktorá vyrába najmä nákladné autá a autobusy, a dodal, že „technológia je k dispozícii“. Skôr ako v roku 2027 sa však podľa neho ľady určite nepohnú.
Počet elektrických kamiónov prudko neporastie ani po roku 2027
Trh s uhlíkom doteraz spoplatňoval emisie približne 10-tisíc priemyselných podnikov a elektrární. Po novom budú za emisie CO2 platiť aj domácnosti. Pre oblasť vykurovania a pohonné hmoty zavedie Európska únia paralelný systém – takzvané ETS2. Od roku 2027 začne EÚ stanovovať cenu emisií CO2 zo spaľovania benzínu a nafty. Výrobcom palív uloží povinnosť si v rámci ETS2 kupovať emisné certifikáty. Tento krok má zvýšiť dopyt po ekologickejších alternatívach, ale zároveň aj vyššiu cenu pohonných hmôt. Napriek tomu, že Lundstedt nespochybňuje ciele EÚ týkajúce sa emisií CO2 pre nové kamióny, varoval, že je predčasné očakávať, že počet kamiónov s nulovými emisiami po roku 2027 prudko vzrastie. „Nemôžeme očakávať, že zrazu celý trh prejde na batériové elektrické alebo elektrické palivové články alebo spaľovanie vodíka,“ povedal. „Máme k dispozícii produkty a vybavenie a teraz musíme pokračovať v práci v celom hodnotovom reťazci.“
Ako ďalej uvádza portál Euractiv, zahrnutie cestnej dopravy do obchodovania s emisiami sa pravdepodobne dotkne najmä chudobnejších členských štátov EÚ, kde domácnosti využívajú ojazdené a emisne náročné vozidlá. Podľa štúdie Postupimského inštitútu pre výskum klímy si vodiči áut priplatia za benzín až 10,5 centov za liter benzínu a 12 centov za naftu.
zdroj: Euractiv