Ako kedysi hovoril istý prešedivený fyzik – všetko je relatívne. A tým myslel nielen čas či priestor ale skutočne všetko. A mal pravdu. Zoberte si napríklad taký dokonalý lacný úžitkový automobil. Opýtajte sa priemerného Japonca, ako si ho predstavuje a s veľkou pravdepodobnosťou povie, že napríklad ako Daihatsu Hijet Cargo Van s rázvorom pod dva metre a šírkou menej než meter a pol. Skúste tú istú otázku položiť v Európe a v odpovedi dostanete niečo ako Renault Kangoo Express alebo Peugeot Partner. A úplne inú mierku bude mať v oku obyčajný občan USA. Neveríte? Tu je konkrétny príklad.
5,8 metra amerického železa
Koncern Stellantis, ktorý po novom združuje francúzsko-nemecké PSA (Peugeot, Citroën, DS a Opel) a taliansko-americké zoskupenie Fiat-Chrysler, pred pár dňami predstavil automobil, ktorý prezentuje ako úspornejšiu a lacnejšiu alternatívu k zavedeným modelom. Čo presne to znamená, najlepšie demonštruje pár základných technických údajov.
Dĺžka, viac než 5,8 metra. Rázvor, takmer 3,6 metra. Hmotnosť, niekde okolo 2,3 tony. A pretože aj v Spojených štátoch sa musia vedieť trochu uskromniť, namiesto V8 má pod prednou kapotou vidlicový šesťvalec. Dieselový. S objemom len tri litre. A ak by náhodou tá snaha o úsporu niekomu nebola jasná, auto nesie oficiálne označenie High Fuel Efficiency EcoDiesel, čo by sme mohli preložiť ako vysoko efektívny ekologický diesel. Pripadá vám to smiešne? Alebo naopak drzé a poburujúce? Čítajte ďalej a možno zmeníte názor.
Ako ste určite pochopili, celý čas tu hovoríme o aktuálnej generácii Ram 1500 a v tomto konkrétnom príklade aj o základnej výbave nazvanej Tradesman. Tú poznáte podľa nelakovaných plastových nárazníkov, čiernej masky chladiča, v interiéri podľa obyčajných látkových poťahov a pokiaľ ide o techniku, tak dostanete len lacnejší a jednoduchší pohon zadnej nápravy s označením 4x2.
Ak máte stále pocit, že je to v porovnaní s Európou stále len karikatúra úsporného úžitkového auta, možno vás presvedčia továrne údaje o prevádzkovej efektivite podľa EPA, ktorá nemá tak ďaleko od podobne presnej metodiky merania WLTP. Ram tvrdí, že jeho novinka HFE EcoDiesel je schopná na diaľnici jazdiť so spotrebou len 7,1 litra nafty na 100 kilometrov a v priemere by mala jazdiť za rovných deväť litrov na sto. Niet divu, že s dostatočne veľkou nádržou má toto auto udávaný dojazd až 1000 míľ, teda 1609 kilometrov.
Na hrbe tonu, v závese skoro 6 ďalších
Ak sa vám ten priemer zdá stále vysoký, skúste sa ešte raz pozrieť na váhu a zvážiť fakt, že tento Ram má 264 koní, 651 newtonmetrov, osemstupňový automat a štvordverovú kabínu Crew Cab pre päť cestujúcich. Táto vec zároveň zvládne ťahať brzdený príves s hmotnosťou 5700 kg a jeho užitočné zaťaženie je 1043 kg.
Aby automobilka udržala cenu čo najnižšie, na výber sú výlučne dva odtiene karosérie (biela alebo čierna) a jediným exteriérovým náznakom luxusu sú 20-palcové disky v tmavom chróme. Zaujímavá – čím netvrdíme, že vyslovene ľudová – je tiež cena. Ram 1500 Tradesman HFE EcoDiesel sa začne predávať v druhom kvartáli tohto roka a bez ďalšej príplatkovej výbavy bude stáť 34 850 eur.