Drevená mýtna brána ako inovácia na rýchlostnej ceste S 37 Klagenfurt

Keď hovoríme o inovatívnej mýtnej bráne, pretože tá pribudla len nedávno, na jej stavbu použili smrekové a smrekovcové drevo. Má udávanú životnosť 20 rokov vrátane odolnosti voči poveternostným vplyvom. Je vraj ľahko opraviteľná v prípade poškodenia, čo má umožňovať práve drevo. Navyše, technológie mýtnej brány sú poháňané elektrickou energiou vyrobenou z trvalo udržateľných zdrojov.

Dekarbonizácia stavebníctva a s tým spojené využitie dreva ako trvalo udržateľného stavebného materiálu tak nadobúdajú čoraz väčší význam aj pri výstavbe diaľnic. Rakúsky ASFINAG už skôr použil drevo ako jeden zo stavebných materiálov aj na most cez diaľnicu, rovnako na rýchlostnej ceste S37 Klagenfurt pri St. Veit.

V jeho tesnej blízkosti teraz uviedli do prevádzky drevenú mýtnu bránu. Projekt je založený na myšlienke, ktorá bola prvýkrát predstavená v rámci ASFINAG Wood Challenge 2022. Cieľom tejto výzvy bolo zozbierať prínosné nápady na možné využitie dreva v rámci siete rýchlych ciest v Rakúsku.

Zaujímavý most cez diaľnicu v Rakúsku - na jeho výstavbu použili aj drevo.

Diaľnica čiastočne z dreva a jej budúcnosť u susedov

„Udržateľná výstavba nie je pre nás prázdnou frázou, chceme v tejto oblasti stanoviť nové štandardy,“ hovoria členovia predstavenstva ASFINAG Hartwig Hufnagl a Herbert Kasser. „Hnacou silou toho sú inovácie. Drevo ako stavebný materiál môže v budúcnosti zohrávať dôležitú úlohu aj na diaľniciach.“

Nová mýtna brána vraj spĺňa všetky európske štandardy a normy. Jej výhodou je, že ani po skončení životnosti nezaťaží životné prostredie. Drevo má dvadsaťkrát nižšiu uhlíkovú stopu ako oceľ.

Navyše, projekt z dreva navrhli tak, aby sa dal nielen rýchlo zložiť, ale rovnako jednoducho aj demontovať. To umožňuje opätovné použitie rovnakého dreva na inom mieste.

Zdroj: ASFINAG