Kedy sa niekdajší sen stane skutočnosťou? Alebo je to nočná mora? Aktuálny termín je šialený už aj v texte. Má to byť v nedohľadne v roku 2028! Nielen, že v tom čase sa už budú mnohí dnešní škôlkari holiť, čo je oveľa horšie, mnohí dnešní aktívni vodiči sa jej ani nedožijú. A je tu ďalší typický problém. Spoliehať sa na to? Veriť v to ešte? Nie som si istý, ale asi väčšia pravdepodobnosť je, že vyhrám lotto, ako to, že za 9 rokov budem cestovať po dokončenom úseku. A ja lotto nepodávam...
Termíny sa posúvajú, zodpovednosť sa nevyvodzuje. Zatiaľ čo pred rokom avizovali termín dokončenia na r. 2027, dnes, po zhruba roku to je už o rok viac. A to sú práve ešte len v prvej etape, úsek Bratislava - Triblavina. Úsek, ktorý je dlhý zhruba 5 km.
Ako chcú postupovať? Najprv križovatka D1/D4, kde je vyhlásené verejné obstarávanie na zhotoviteľa. Predpoklad realizácie? Leto 2020. Nasledujú ďalšie etapy, kde sa bude okrem iného realizovať výstavba križovatky Ivanka – sever.
„NDS sa v ďalšej etape, ktorej realizáciu predpokladáme najskôr na prelome rokov 2020/2021, napojí na vetvy križovatky, čím sa sprejazdnia obchádzkové trasy v prevedení tri plus tri pruhy pre zdvíhanie D1 v úseku Bratislava - Triblavina," priblížila Michalová, hovorkyňa z NDS. Predpoklad ukončenia všetkých etáp rozšírenia D1 v úseku Bratislava - Triblavina je v roku 2023. Diaľnica D1 bude v definitívnom stave rozšírená na osem pruhov, vrátane odstavných pruhov a núdzových zálivov.
Poďme však ďalej. Dokončenie úseku Triblavina – Senec? Tipnite si. Teraz tvrdia, že do r. 2025 by to malo byť hotové. pre ilustráciu, ide o úsek dlhý cca 9 km. December 2019 je ten mesiac, kedy chcú podať žiadosť o stavebné povolenie. Prišli sme ku mestu Senec, a tu prosím pekne skončí plnohodnotná 4-prúdová diaľnica s krajnicou a zálivmi.
Od tohto mesta po Trnavu (cca úsek dlhý 22 km) sa plánuje už len trojpruhová plnohodnotná diaľnica s odstavnými pruhmi. Dokončenie? Plánované do r. 2028!
Za zdržanie vraj môžu hlavne aktivisti...
To tvrdí NDS. Aktivisti vraj napádali prípravy realizácie v každom kroku. Tiež za to môže potreba otočenia prác na križovatke D1/D4, kde sa NDS musí prispôsobiť koncesionárovi a nie koncesionár NDS.
Akým tempom a za koľko stavajú diaľnice naši susedia?
Porovnáme si obdobie od r. 2000 do r. 2018 podľa dostupných zdrojov. Na Slovensku sa za toto obdobie postavilo 440 km diaľnic a rýchlostných ciest. Česká republika v tomto období postavila 780 km, Maďari 850 km a Poliaci 3000 km. Ak by sme si to prerátali na počty obyvateľov, tak by na tom boli najlepšie Maďari (470 km), Slováci, Česi (426 km) a Poliaci zhruba 400 km.
Pýtate sa a čo cena za km? U nás dlhodobo niekde medzi 19 - 20 miliónmi za kilometer. V susednej Českej republike sa menej kradne a vystačia si so 16 miliónmi za kilometer.
Z plánovaných cca 1900 km diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku môžu v súčasnosti vodiči využívať zhruba tretinu. Za 45 rokov od začiatku výstavby týchto ciest. Slovenské tempo výstavby diaľnic a rýchlociest je preto mizerné.
Zdroj: NDS, aktuality.sk, TASR, HS