Tatra Force tretej generácie je pre Tatru extrémne dôležitý model, ktorý uspokojuje nielen potreby civilného sektora, ale najmä špecializovaných zložiek, ako hasičské zbory po celom svete, či armádu. Pre potreby zákazníkov preto vzniká niekoľko druhov kabín. O zákulisí ich vývoja a výroby sa rozprával technický riaditeľ spoločnosti Tatra Trucks. „Pred desiatimi rokmi bola hlavným modelom pre hasičov Tatra Terrno, ktorá prešla v roku 2011 poslednou evolúciou. V roku 2018 sme následne predstavili poslednú evolúciu Tatry 815 pod menom Terra a hoci jej dlhá kabína vyzerala vďaka lisovaným vonkajším plechom stále rovnako, mala novú konštrukciu. Za 25 rokov svojej existencie prešla naša dlhá kabína niekoľkými zásadnými modernizáciami zameranými primárne na pevnosť skeletu a bezpečnosť posádky,“ hovorí Radomír Smolka.
Vo vlastnej réžii
V roku 2019 sa externý dodávateľ dielcov na štvordverové kabíny rozhodol ukončiť dodávky komponentov a Tatra stála pred rozhodnutím, ako ďalej. Životný cyklus vozidiel Tatra je podľa technického riaditeľa Tatry približne 10 rokov, bolo preto treba rozhodnúť, čo ďalej. „Z konštrukcie a prevádzky modelov Terrno a Terra sme už mali k dispozícii veľa užitočných poznatkov. V roku 2021 preto vznikla dokumentácia, ako by mala vyzerať tretia generácia Tatry Force a zároveň sme už mali predstavu, že modelový rad znova ponúkne aj dlhú štvordverovú kabínu s motorom vpredu, aj s motorom posunutým dozadu nad prednú nápravu. Zároveň sme vedeli, že skelety nových kabín musia byť v maximálnej miere unifikované,“ pokračuje Smolka. Zároveň dodáva, že vývoj dlhej kabíny, vrátane všetkých homologizačných meraní trval 3 roky. Prvý prototyp novej kabíny však mali v Tatre hotový za rok a pol. Na ňom začali konštruktéri následne testovať všetky potrebné parametre. Paralelne s tým vznikli ďalšie prototypy, ktoré absolvovali finálne dynamické testy životnosti a odolnosti kabíny. „Každú generáciu kabíny modelu Force sme vyrábali inou technológiou. Prvá bola celozváraná, druhá generácia mala základný kovový skelet polepený hliníkovými panelmi a pri tretej generácii sme výrazne upravili technológiu „dvojky“, zmenšil sa počet viditeľných lepených spojov, zjednodušila sa výroba kabíny a zvýšila pevnosť, aby odolala aj prevráteniu vozidla. Dokončili sme však aj prototyp hasičského špeciálu pre lesné zásahy so štvordverovou kabínou s ešte vyššou pevnosťou a odolnosťou voči prevráteniu,“ dopĺňa Radomír Smolka.
Minimalizácia výšky dlhej kabíny si vyžiadala nielen úpravu podvozku, ale aj konštrukciu strechy (klesajúcu smerom dopredu), aby majáky a prídavné svetlá nezvyšovali výšku nad celkové tri metre.
Austrália a armáda berú kratšiu verziu
„Naše kabíny dokážu voziť družstvo 1 + 5 alebo až 1 + 7, máme však dve dĺžkové verzie predĺžených štvordverových kabín,“ pokračuje technický riaditeľ Tatra Trucks. Zároveň vysvetlil, že kratšia verzia je určená primárne pre austrálsky trh, kde si na autá montujú vlastné hasičské nadstavby s presne definovanými rozmermi. A tam by štandardná „dlhá“ kabína používaná na ostatných trhoch nevyhovela. Do ponuky preto Tatra zaradila obidve verzie. Kratšia verzia sa navyše dobre hodí aj pre armádu, takže má význam držať ju v ponuke tiež.
Jedna kabína pre všetky motory
„Nejde len o kabínu, pri testoch sme počítali so všetkými ponúkanými motormi. Lenže okrem kabíny sme zmodernizovali všetky agregáty, ktoré si vyrábame „doma“. Príkladom je úplne nová generácia náprav s redukciami v kolesách, ktorú sme vyvíjali 8 rokov. Pôvodnú konštrukciu postupne opúšťame, je pritom zaujímavé, že jej konštrukčný návrh vychádza ešte z pôvodného návrhu náprav pre Tatru 813 Kolos. Jeho postupnými modernizáciami sme dospeli do súčasného technologického vrcholu. Ďalej sa už nedala navyšovať ani tonáž, ani životnosť,“ vysvetľuje dôvod prepracovania výkyvných polonáprav pri modeli Force III. S Tatrou Force III prišla aj nová generácia vzduchom chladených motorov Tatra. Základom je vzduchom chladený osemvalec, no pridali sme aj 12-valec (vo verziách Euro 3 a Euro 5). Motory sú navrhnuté tak, aby mohli spaľovať aj naftu F34 s vysokým obsahom síry. Majú špeciálne radové vysokotlakové čerpadlo Motorpal a práve vďaka jeho elektronickému riadeniu môže Force III použiť rovnaké automatické prevodovky ako Tatra Phoenix. Celkovo používa Tatra Force III až tri druhy automatických prevodoviek, z čoho je jedna (ZF) špeciálne pre armádne špecifikácie. „Motory majú nové turbodúchadlá, aj inak regulované nové ventilátory a kompletne nová je aj elektronika. Vývoj nového agregátu pre tretiu generáciu modelu Force sme odštartovali pred siedmimi rokmi, až 95 % komponentov novinky pritom pochádza z Čiech,“ upozorňuje Smolka.
Nadstavby sú navrhnuté tak, aby boli vo výške kabíny a nezvyšovali celkovú výšku auta.
Chceli sme to urobiť inak
"Chceli sme zrkadlové rozmiestnenie kabíny, aby sme vedeli ľahko postaviť kabínu s ľavostranným, aj pravostranným riadením. Problémom však bola ergonómia ovládania a horší dosah na niektoré ovládacie prvky z miesta vodiča, takže sme sa nakoniec priklonili k náročnejšej verzii s dvomi druhmi odlišnej palubnej dosky,“ dopĺňa Smolka. Dôležitou však zostáva unifikácia a pripomína, že Force III nie je určená len pre hasičov. V doterajších generáciách modelu Force pritom automobilka použila takmer 50 verzií palubnej dosky. To sa muselo zredukovať. Na súčasnej palubnej doske je 25 hardvérových tlačidiel, zvyšok funkcií sa ovláda dotykovými displejmi. Zmenili sa aj materiály palubnej dosky a už aj do Tatry Force III si zákazníci vedia priplatiť za mäkčené plasty.
zdroj: Tatra Trucks, Požáry.cz, Kobit THZ