Neustály vývoj v automobilovom priemysle prináša do áut stále nové a nové technológie. Niektoré nám majú uľahčiť používanie auta, niektoré zvýšiť bezpečnosť v premávke a niektoré znížiť spotrebu paliva. Digitálne spätné zrkadlá sú vzácnym prvkom, ktorý by mal zabodovať na všetkých spomínaných frontoch. Kým však ich myšlienku môžeme považovať za vznešenú, nasadenie v praxi ukazuje, že si vyžadujú zvyk. Výrobcovia preto neustále pokračujú s ich vývojom a zdokonaľovaním. Zaujímavé je, že podnetom na ich nasadenie do áut nebol lepší výhľad, ale predovšetkým boj s emisiami.
Aj pár gramov emisií rozhodlo
„Každý chce znížiť svoju spotrebu paliva, či elektrickej energie a zníženie odporu vzduchu vďaka digitálnym spätným zrkadlám mu to umožní. Štíhlejšie kamerové jednotky namiesto klasických spätných zrkadiel zlepšujú energetickú účinnosť až o 1,5 %," hovorí Gábor Szalo, hlavný inžiniersky špecialista na viditeľnosť v spoločnosti Volvo Trucks. "Je však dôležité vedieť, ktoré riešenie zákazníkovi viac vyhovuje,“ dopĺňa Gábor Szalo. Naráža pritom na skutočnosť, že nie každému pohľad na malý monitor v kabíne auta namiesto pohľadu do klasického spätného zrkadla vyhovuje. Volvo upozorňuje, že kým klasické zrkadlo poskytuje ľudskému oku trojrozmerný obraz, monitor je len dvojrozmerný. Človek tak môže mať problém s odhadom vzdialenosti zobrazovaného predmetu, hĺbkovým videním a odhadom rýchlosti približovania vozidla zozadu. Zrkadlo navyše ponúka rovnakú úroveň ostrosti ako ľudské oko, zatiaľ čo kamera ponúkne len určité rozlíšenie obrazu, na ktorý sa musí pohľad vodiča zakaždým rýchlo adaptovať. A ako problém sa niekedy ukazuje aj umiestnenie samotných monitorov v kabíne zvyšujúcich mŕtve uhly pri výhľade vodiča.
Odpovedalo 15 ľudí
Odpovedalo 10 ľudí
Na druhej strane však digitálne spätné zrkadlá poskytujú aj nesporné výhody a keďže sú v prípade Volva na trhu už od roku 2019, ich vývoj neustále napreduje a zlepšujú sa. Predovšetkým znižujú už spomínaný aerodynamický odpor, ďalej zlepšujú a rozširujú výhľad smerom vzad (kamere nestojí vo výhľade žiadna časť auta) a ich zobrazovacie schopnosti dokážu byť veľmi podobné aj pri nepriaznivom počasí, či v tme. Pomocou kamier môže vodič navyše presnejšie sledovať aj pohyb prívesu, či návesu. Vyššie umiestnenie kamier je výhodnejšie z hľadiska špinenia pri jazde po znečistených, či mokrých komunikáciách (zrkadlá sa špinia viac). A ako upozorňuje Volvo, prítomnosť kamerových systémov a lepších rozhľadových podmienok okolo vozidla budú čoskoro legislatívnou podmienkou pre vjazd ťažkých úžitkových do vybraných zón s hustejšou premávkou. Automobilky preto pokračujú v ich ďalšom vývoji s predpokladom, že jedného dňa v plnej miere nahradia klasické spätné zrkadlá, ako ich poznáme dnes.
zdroj: Volvo Trucks