Autobusová doprava je odvetvím, kde sa elektrifikácia objavuje spomedzi všetkých úžitkových vozidiel asi najčastejšie. Význam má najmä medzi mestskými autobusmi jazdiacimi v husto obývaných oblastiach, kde vynikne nielen ich bezemisná prevádzka, ale aj nízka hlučnosť. Rovnaké vlastnosti predvádzajú aj autobusy poháňané vodíkovými palivovými článkami. Zdá sa, že majú budúcnosť, koncern Daimler Truck totiž predstavil svoju ďalšiu vodíkovú novinku – mestský autobus Mercedes-Benz eCitaro.

Tri batérie a päť vodíkových nádrží

Podľa výrobcu je eCitaro prvým plne elektrickým nízkopodlažným autobusom s vodíkovým palivovým článkom slúžiacim ako predlžovač dojazdu. Primárne totiž ide o elektrický autobus, ktorý si so sebou vozí tri trakčné li-ion batérie (NMC3) s celkovou kapacitou 295 kWh. Majú nadštandardne vysokú energetickú hustotu a znesú nabíjací výkon 150 kW. Napájajú trakčné elektromotory naladené na 141 kW (192 k) a krútiaci moment 494 Nm. Ako uvádza Daimler Buses, vďaka prevodom priamo v nápravách dokáže eCitaro poslať na kolesá až 11 000 Nm, vďaka čomu sa aj plne naložený autobus ľahko rozbehne do akéhokoľvek prudkého stúpania.

Ako predlžovač dojazdu tu slúži palivový článok s výkonom 60 kW, ktorý čerpá vodík z piatich tlakových zásobníkov umiestnených na streche autobusu. Každý pojme 5 kg stlačeného vodíka, čo stačí na reálny dojazd takto poháňaného eCitara na úrovni 400 km. Svoju novinku koncern verejnosti predvedie na medzinárodnej výstave Bus2Bus 2024 v Berlíne (koná sa v termíne 24. – 25. apríla 2024).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

zdroj: Daimler Truck