Stretnutia veteránov bývajú každú sezónu miestom, kde sa stretávajú nielen priaznivci starších áut a techniky, ale aj laická verejnosť, či rodiny s deťmi. Práve na týchto miestach sa všetci môžu zoznámiť s históriou, vývojom techniky a zároveň to spojiť s výletom. Už dávno pritom nejde len o osobné autá, či motorky, na najbližšom zraze veteránov v Sosnovej totiž môžete uvidieť aj legendárnu dakarskú Tatru 6x6, s ktorou sa automobilka v roku 1986 zúčastnila svojho prvého dakarského dobrodružstva. Česká automobilka ju vytiahla z továrenského múzea, preskúšala na vlastnom polygóne a posiela ju medzi ľudí priamo do Sosnovej. Ide o unikátny originál, ktorý sa do rúk automobilky opäť dostal po dlhých 30 rokoch.

Starú Tatru za nový Phoenix

Zaujímavá je práve história tohto auta. Ako to totiž v tom období chodilo, po absolvovaní dakarskej súťaže v roku 1986 Tatru predali a zľahla sa po nej zem. Po dlhom pátraní ju priaznivci značky Tatra nakoniec znovu objavili až v roku 2016 vo Francúzsku, kde sa ocitla po rokoch aktívneho vozenia a sprevádzania turistov po africkom kontinente. Vtedajší majiteľ sa nechal presvedčiť a po overení pravosti auta mu súťažnú Tatru kopřivnická automobilka vymenila za úplne nový model Phoenix. „Prevzatím vozidla Tatra 815 VE 6x6 Ostrý-II do majetku spoločnosti Tatra Trucks, 12.10.2016, prakticky odštartovala náročná kompletná renovácia. Deväť mesiacov rozdelených na tretiny znamenalo tvrdú prácu a zároveň uplatňovanie pôvodných pracovných aj technologických postupov. Nakoniec sme však aj vďaka externým dodávateľom túto tvrdú prácu úspešne zvládli,“ hovorí člen predstavenstva automobilky Tatra Trucks, Radomír Smolka. „Ďakujem všetkým, ktorí sa na renovácii zúčastnili. Pozdvihli sme časť histórie a dokázali sme ju zachrániť pre ďalšie generácie,“ dodal Smolka. 

Súťažný špeciál dostal pred motor ďalší chladič motorového oleja. Kým na asfalte Tatra vykazovala spotrebu 50 l/100 km, v púšti si bežne brala dvojnásobok.

Jej technické parametre pôsobili v roku 1986 ako zjavenie. A nielen na pomery československých kamiónov. Pod prednou kabínou posunutou o 640 mm dozadu (z dôvodu lepšieho rozloženia hmotnosti smerom k ťažisku) bol vzduchom chladený motor T3-930-52 V12 s objemom valcov 19 l, max. výkonom 307 kW/417 k a krútiacim momentom 1295 Nm. Prepĺňali ho dve turbodúchadlá ČZ K36 a vďaka desaťstupňovej prevodovke 10 TS 125 s redukčnou prevovkou sa „ostrá“ Tatra rozbehla až na 150 km/h. V teréne však bola veľmi dôležitá aj jej minimálna rýchlosť 3,6 km/h (pri 1250 ot./min.). 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

zdroj: Tatra Trucks