Z pohľadu vodiča interiér modelu XF nemôže byť sklamaním. Vystúpite do obrovskej a prehľadne navrhnutej kabíny a máte pocit, že môžete okamžite vyraziť na cestu. Každý ovládač, displej, indikátor či vypínač sa nachádza presne tam, kde by ste ho s veľkou pravdepodobnosťou umiestnili vy sami, ak by ste mali vybrať ich ideálnu pozíciu. Pridajte k tomu chladničku, nepreberné množstvo odkladacích priestorov, a ako každého vodiča diaľkového kamiónu ma ihneď zaujala veľká posteľ za sedadlami, ktorá sľubuje príjemný večerný odpočinok.
Liatinové srdce
Základom každého stroja je samozrejme jeho mechanické srdce a ak by sme na chvíľu prepli do poetického módu, tak by sme napísali, že to v DAFe je zdravé ako zvon. Nie je však len jedno. Typový rad XF využíva výlučne kvapalinou chladené radové šesťvalce vyrobené z vermikulárnej liatiny, ktoré sa navzájom odlišujú objemom a výkonmi.
Základom je séria Paccar MX-11 s vŕtaním 123 mm, zdvihom 152 mm, objemom 10,8 litra a kompresným pomerom 18,5:1. Táto pohonná jednotka je dostupná hneď v piatich výkonových variantoch odstupňovaných od 220 kW (299 k) do 330 kW (449 k) a je určená pre jazdné súpravy s celkovou hmotnosťou od 32 do 44 ton.
Vrcholným agregátom pod kabínou modelu XF je Paccar MX-13, ktorý má vŕtanie zväčšené na 130 mm a rovnako aj upravený zdvih na 162 mm. Vďaka týmto úpravám stúpol objem na 12,9 litra a DAF vám toto prevedenie ponúkne v troch verziách. Najslabšia disponuje 315 kW (428 k), prostredná má 355 kW (483 k) a špičku predstavuje MX-13 390 s maximálnym výkonom 390 kW, teda 530 koní. Impozantný je tiež najvyšší krútiaci moment, ktorý sa podľa prevodovky pohybuje od 2500 do 2600 newtonmetrov pri 1000 až 1460 otáčkach za minútu.
A to ticho...
Ak ste niekedy mali možnosť sadnúť za volant aktuálneho DAFu XF, s veľkou pravdepodobnosťou nám dáte za pravdu, ak povieme, že tento stroj dokáže byť napriek svojim výkonom až neuveriteľne tichý, a to bez ohľadu na jeho zaťaženie. Ešte lepšie však je, že v kombinácii s motormi MX-11 dostanete možnosť prepnú celé vozidlo do režimu „Silent“, teda tichý. Stačí vám k tomu aktivovať príslušné tlačidlo na palubnej doske a o všetko ostatné sa postará riadiaca jednotka. Software v takom prípade obmedzí krútiaci moment i otáčky motora a automatická prevodovka začne naviac preraďovať vyššie stupne pri nižších rýchlostiach.
Výsledkom je úroveň vonkajšieho hluku na úrovni nižšej než 71 dB, čo je (pre ilustráciu) zvuk porovnateľný s potleskom v sále, písaním na mechanickej klávesnici či hraním na akustickú gitaru. Vďaka tomu DAF XF splňuje prísne hlukové normy platné pre tiché vozidlá, takzvané „QuietTRUCK“, a je možné ho využívať v meste aj vo večerných, nočných alebo skorých ranných hodinách, kedy v určitých zónach platia limity pre maximálnu úroveň hluku.
Nie je ani pažravý
Vysoké výkony i tichá prevádzka sú určite fajn, len ťažko by však presvedčili prevádzkovateľov nákladných automobilov, ak by uvedené výhody nesprevádzala aj príkladná prevádzková efektivita. V tomto smere sa však konštruktérom darí držať tempo s dobou. V rámci posledných modifikácií sa tvorcom podarilo vylepšiť aerodynamiku, zmeniť systém úpravy výfukových plynov, inštalovať do aut nový systém ventilácie a vykurovania, použiť nové zadné nápravy, optimalizovať software, čo v kombinácii s poslednou generáciou motorov Paccar prinieslo zníženie priemernej spotreby o 7 percent, pri súčasnom nepatrnom zvýšení užitočného zaťaženia.