Výroba prvých nákladných vozidiel so značkou DAF úzko súvisí s prudkým nárastom dopytu po doprave v čase obnovy Európy po 2. svetovej vojne. DAF v tom čase začal expandovať, rýchlo vystaval úplne nové výrobné linky pre prívesy a návesy a v roku 1949 odštartoval sériovú výrobu svojho prvého nákladného 3-tonového modelu A30. Stačilo však pár nasledujúcich mesiacov a výrobný sortiment začal nevídaným tempom narastať. Rastúci dopyt totiž znamenal rýchle doplnenie aj o modely A50 (5 ton) a A60 (6 ton).
Po nákladnom aute aj prvá dodávka
DAF sa nestránil aj menších modelov a tak už v roku 1950 pribudla v sortimente aj prvá 1-tonová dodávka DAF A10. Tú neskôr doplnili vozidlá pre armádu, komunálne nadstavby, aj pick-up DAF A107. Ako uvádzajú archívy holandskej automobilky, v tom čase opúšťali všetky nákladné vozidlá výrobnú linku ako podvozok s motorom a mriežkou chladiča. Výrobu kabín mali stále pod palcom výrobcovia karosérií. Všetko sa zmenilo v roku 1953, keď spoločnosť DAF začala vyrábať svoje vlastné kabíny. V roku 1955 továreň oslávila výrobu svojho 10 000. podvozku – udalosť, ktorá bola mimoriadne výnimočná aj vďaka objednávke od holandskej armády na 3600 vozidiel. Krátko potom spoločnosť DAF začala vyvíjať a vyrábať svoje vlastné (naftové) motory. DAF bol zároveň prvým výrobcom, ktorý k motorom svojich nákladných vozidiel pridal turbokompresor.
Prvé DAF-y, okrem iného, budovali aj vojnou poničenú Európu.
V roku 1957 spoločnosť DAF prezentovala rad DO, nákladné vozidlo s charakteristickým dizajnom a 10-tonovou zadnou nápravou vyvinutou špeciálne pre tento rad. Vďaka tomu bol DAF DO obzvlášť vhodný pre ťažkú a medzinárodnú prepravu, ktorá sa stávala čoraz populárnejšou. Druhá generácia DO mala dokonca základnú posteľ, čo bolo v tom čase novinkou.
V kabíne modelu DAF 2600 bolo miesto na posteľ a v prípade potreby aj na poschodovú posteľ. Veľké okná poskytovali dostatok svetla a jedinečný výhľad na všetky strany, čo prispelo k zvýšeniu bezpečnosti. Séria 2600 sa stala známou ako „matka medzinárodnej dopravy“.
V roku 1970 spoločnosť DAF uviedla na trh sériu F1600 – F2200. Vozidlá sa vyznačovali sklápacou kabínou a spoločnosť DAF sa tak stala jednou z prvých, ktoré ju predstavili. Výhody sklápacej kabíny boli obrovské. Mechanikom to uľahčilo nielen vykonávanie údržby, ale tá zároveň prebiehala lepšie a rýchlejšie. Vodič si navyše mohol vychutnať oveľa tichší pracovný priestor, pretože motor bol viac zvukovo odizolovaný od samotnej kabíny.
Modely radu F sa vyznačovali prelomovou sklopnou kabínou.
Ako v karavane
V osemdesiatych rokoch dala spoločnosť DAF diaľkovej a ťažkej doprave nový impulz predstavením modelu DAF 95, ktorý mohol byť na želanie vybavený aj mimoriadne vysokou strechou s cieľom zaistiť bezkonkurenčný komfort pre vodiča. Vznikla tak kabína SpaceCab. Po nej nasledovala dokonca kabína Super SpaceCab – maximálny priestor a luxus. Pre regionálnu a vnútroštátnu dopravu spoločnosť DAF uviedla na trh modely DAF 65/75/85.
DAF 95 ukázal, ako má vyzerať luxusná kabína pre dlhodobý pobyt na cestách.
Po tom, ako Európska únia v poslednom období vypracovala nové nariadenia pre hmotnosť a rozmery nákladných vozidiel novej generácie a tie na konci roka 2020 nadobudli platnosť, spoločnosť DAF bola prvým výrobcom nákladných vozidiel, ktorý bol pripravený im vyhovieť. Vďaka tomu boli nákladné vozidlá DAF novej generácie (uvedené na trh v roku 2021) také revolučné, ako boli vo svojej dobe slávne modely DO, 2600, 2800 a XF.
„Zakladatelia značky DAF, Hub a Wim van Doorne by sotva verili svojim očiam, keby mohli vidieť produkty v roku 2024,“ hovorí Harald Seidel, prezident spoločnosti DAF Trucks. "Zároveň by mohli bez obáv potvrdiť, že naše nákladné vozidlá DAF sú aj naďalej inovatívne, vysokokvalitné a vyvinuté tak, aby poskytovali vysokú efektivitu, maximálny komfort pre vodiča a bezkonkurenčnú bezpečnosť. Boli by veľmi hrdí. Rovnako hrdí ako ja na našu minulosť, našu prítomnosť a naše plány do budúcna,“ doplnil Seidel.
zdroj: DAF Trucks