Ako sa hovorí, iný kraj, iný mrav. Určite to platí aj pre automobilový priemysel a ponuku áut v jednotlivých regiónoch. A hoci všetci postupne prechádzame na bezemisné pohony, všade na to idú trochu iným spôsobom. Na druhom konci sveta napríklad predstavili starý Transit ako horúcu elektrickú novinku. Konkrétne ide o JMC Teshun Van Electric, do ktorého čínski konštruktéri už pred časom namontovali elektrický pohon. Teraz však automobilka prichádza s jeho evolúciou s podstatne lepšími parametrami a väčším množstvom ponúkaných verzií. A hoci sa dnes renomované automobilky môžu chváliť podstatne modernejšími a bezpečnejšími elektrickými dodávkami, čínska novinka ich predbieha v tom, čo je pre pracovnú dodávku asi najpodstatnejšie – v dojazde.
Čínsky „Shrek“ a 500 km na nabitie
Novinka nenesie na maske žiadne logo automobilky Ford, hoci je s ňou veľmi úzko previazaná. Ide o výrobok automobilky JMC (Jiangling Motor Corporation), ktorá bola kedysi v spoločnom podniku s Fordom (JMC-Ford). Ten jej však po čase prenechal práva na výrobu výbehového modelu a možnosť výroby auta pod vlastným označením (s logom Ford sa auto vyrábalo v rokoch 1997 – 2016). Čínski dizajnéri tak urobili jediné, zmenili prednú časť za modernejšiu (teda podľa čínskeho vkusu) a auto predstavili ako JMC Theshun. To sa samozrejme vyrába aj v klasickej benzínovej verzii poháňanej štvorvalcom Mitsubishi s objemom 2.8 l a výkonom 85 kW, omnoho zaujímavejšia je však jeho nová elektrická verzia s modrým logom a modrými puklicami na plechových diskoch kolies symbolizujúcimi bezemisný pohon. Ďalšou vizuálnou zmenou sú červenobiele reflexné pásy na bokoch a vzadu, ktoré sú v Číne pre úžitkové elektromobily povinné. Teshun EV poháňa vpredu uložený elektromotor s výkonom 120 kW (163 k) a krútiacim momentom 320 Nm. Energiu čerpá zo 65 kWh batérie, ktorá mu dovoľuje normovaný dojazd v rozsahu 300 (CLTC). Pri dodržaní stabilnej rýchlosti a v mestských aglomeráciách s častým rekuperačným brzdením JMC hovorí dokonca o dojazde 500 km. A aj keď ide pravdepodobne o údaj poriadne pritiahnutý za vlasy, už spomínaných 300 km je viac než dosť. Max. rýchlosť je 120 km/h a z 0 na 100 km/h sa auto rozbehne za slušných 13,3 s. Na rýchlonabíjačke sa na 80 % kapacity údajne nabije za necelých 50 minút.
Cena je na čínske pomery dosť vysokých 40 000 USD, čo je približne 2,6 násobok ceny za benzínovú verziu, stále však hlboko pod cenou podstatne modernejšieho Transitu EL predávaného v EÚ (na Slovensku štartuje verzia s výkonom 135 kW na 63 000 eur bez DPH). Autá to samozrejme nie sú vôbec porovnateľné, v prípade JMC Teshun však nejde o karosériu a jej morálny vek, ale o technológie, ktoré automobilka dostala až do štádia sériovej výroby. Ako sľubujú jej konštruktéri, už teraz pracujú na ich ďalšej evolúcii pripravenej pre novú, modernú karosériu s ambíciou na export.
zdroj: Car News China, Motor1