Kým donedávna bola mobilita Európy závislá výlučne na arabskej, či inej rope, teraz sa k tomu pridáva aj závislosť na surovinách z Číny. Tá totiž kontroluje väčšinu svetového obchodu so vzácnymi kovmi potrebnými aj na výrobu elektrických áut. Či už na produkciu trakčných elektromotorov, nabíjacej infraštruktúry alebo samotných batérií. A to je problém, pretože Čína momentálne obmedzuje vývoz ďalšej strategickej suroviny.
Bez grafitu ani ranu
Peking zavádza vývozné povolenia na grafit. Podľa nových obmedzení totiž bude Čína od 1. decembra 2023 vyžadovať, aby vývozcovia požiadali o povolenia na prepravu dvoch typov grafitu: vysoko čistého, tvrdého a intenzívneho syntetického grafitu a prírodného vločkového grafitu a jeho produktov. Opatrenia zabezpečia dodávky grafitu pre domáce čínske vojenské účely, napríklad v leteckom a kozmickom sektore, ako aj na domácu výrobu batérií, povedal Chang Ke, analytik poradenskej spoločnosti Mysteel. Samotná Čína pritom spracováva viac ako 90 percent svetového grafitu na materiál, ktorý sa používa v prakticky všetkých anódach batérií elektrických vozidiel. Medzi najväčších nákupcov grafitu z Číny patria Japonsko, Spojené štáty, India a Južná Kórea.
Ceny porastú
Ako uvádza portál EÚ, ceny grafitu v budúcnosti pravdepodobne porastú „v dôsledku nerovnováhy ponuky a dopytu vrátane Ruska, ktoré bolo pred rusko-ukrajinskou vojnou jedným z hlavných dodávateľov grafitu“. Čína v posledných rokoch znížila ťažbu prírodného grafitu z dôvodu ochrany životného prostredia. Namiesto toho od roku 2021 zvýšila produkciu syntetického grafitu. Syntetická forma teraz podľa Mysteel predstavuje 70 percent čínskej produkcie.
zdroj: Euractiv