Dôležitý je výkon
Chýbajúca infraštruktúra je už dlho spomínaným problémom pre komerčnú cestnú dopravu. Kým západná časť Európy je na elektrifikáciu relatívne pripravená, stredná a východná je na tom podstatne horšie. Slovensko sa umiestnilo v rebríčku na 20. mieste pred Českom (21.) a Poľskom (22.). Z viac ako pól milióna verejne prístupných nabíjacích bodov v Európe (údaje z mája 2022) sa viac ako 50% nachádza len v troch krajinách: v Holandsku (114 000), v Nemecku (84 000), a Francúzsku (81 000). Z toho je len 3600 nerovnomerne rozmiestnených nabíjacích bodov po celej Európe s výkonom nad 350 kW a viac. Takto výkonné nabíjacie body sú nevyhnutné na úspešnú prevádzku bezemisných vozidiel. Aby vodič elektrokamiónu počas 45 min. prestávky dokázal nabiť batériu s priemernou kapacitou 400 kWh, musela by mať nabíjacia stanica stabilný výkon 750 kWh alebo vyšší. Ak bude výkon nižší nabíjanie sa výrazne predĺži a to si prepravcovia nemôžu dovoliť nakoľko naháňajú každú minútu. Nehovoriac o tom, že na jednom mieste musí byť umožnené nabíjať viacero kamiónov súčasne. Už pri nabíjaní osobných áut sa bežne stretávame s "delením" výkonu, ktorý si autá vzájomne berú a nabíjanie sa zásadne predĺžuje...
Ak zohľadníme len počet nabíjacích miest, pôsobí mapa infraštruktúry pozitívne. Akonáhle filter obmedzíme na nabíjacie stanice s minimálnym výkonom pre elektrokamióny (350 kW), nabíjacia sieť už vyzerá podstatne horšie.
Čoho sa dopravcovia obávajú?
Jeden z aspektov prečo sa dopravcovia nehrnú do elektrifikácie je spoľahlivosť a dostupnosť nabíjacích miest. Aby mali dôvod investovať do elektrokamiónov, musia mať istotu že nabíjacích miest bude nielen dostatok, ale že budú funkčné a k dispozícií. To vyžaduje ďalšie informácie o nabíjacom mieste, navyše v reálnom čase, možnosť rezervácie. Tak isto musia byť nabíjacie miesta pre kamióny prechodné. Podľa dát spoločnosti McKinsey stojí jedno nabíjacie miesto 200 – 350 tis. eur. Z prieskumu spoločnosti Shell a Deloitte z roku 2021 medzi 150 výkonnými manažérmi z opravného sektora, až 80 % považuje nedostatočný prístup k nabíjaniu za hlavnú bariéru. Trefne to zhrnul jeden z respondentov „žiadny dopravca nebude riskovať investície do nového kamiónu, ak si nebude istý, že ho bude mať kde natankovať alebo nabiť.“