Nové viedenské taxíky už len elektromobily. Taxikári nemajú záujem
Súčasných zhruba 8 200 taxíkov vo Viedni bude postupne nahradených autami s nulovými miestnymi emisiami. Transformácia flotily bude dlhodobá – podľa hospodárskej komory Viedne je dnes len 220 viedenských taxíkov (inak povedané 2,6 % celkovej flotily) plne elektrických.
Dotácie, hoci štedré, zatiaľ zjavne nedokázali prelomiť pochybnosti zo strany taxikárov. Viedeň pritom vyčlenila milióny ako finančnú injekciu. Zatiaľ to nepomohlo a hybridy sa stali u taxislužieb obľúbenejšie ako tradičné spaľovacie autá. Vo veľkých taxislužbách tvoria už dnes hybridy a elektrické autá okolo 70 až 75 % flotily.
Tento podiel sa však zmení, keďže od januára 2025 Viedeň zakáže nové hybridné autá, pokiaľ budú chcieť v meste pôsobiť ako taxíky. Dôvody pomalého prechodu na elektromobily u taxíkov zahŕňajú vysoké obstarávacie náklady, očakávaný pokles cien nových áut, problémy s nabíjaním a možné finančné straty spôsobené prestojmi počas nabíjania.
Zníženie emisií CO2, problém s nabíjaním
Problémy spôsobuje aj nedostatočná nabíjacia infraštruktúra. Proces nabíjania môže niekedy stále trvať aj hodiny, čo je pre taxikárov s vysokým denným nájazdom problematické. Mnohí taxikári navyše nemajú vlastné priestory na inštaláciu súkromných nabíjačiek.
Podľa štúdie Dublinskej univerzity z marca 2023 by prechod z klasických áut na elektromobily priniesol 77 % pokles emisií CO2. V Rakúsku, kde má elektrina nižšiu uhlíkovú stopu ako v Írsku, by redukcia emisií bola ešte výraznejšia. Prechod na plug-in hybridy by naopak znížil emisie len o 29 %.
Zdroj: Der Standard