Ako uvádza európsky mediálny portál, v Bratislave sa zle dýcha. A môže za to okrem priemyslu a mestskej spaľovne predovšetkým doprava. Magistrát chce preto znova zakročiť a zrealizovať opatrenia, ktoré majú negatívny vplyv dopravy v meste na životné prostredie zminimalizovať. Vodičov chystané zmeny asi nepotešia, chodci využívajúci predovšetkým MHD by si však mali polepšiť a dostať sa do cieľových zastávok nielen ekologickejšie, ale aj rýchlejšie.
Vodiči áut by si mali ich používanie v meste odtrpieť
Ako uvádza Slovenská inšpekcia životného prostredia, hlavným zdrojom znečistenia ovzdušia v Bratislave je doprava. Magistrát hlavného mesta chce preto výrazným spôsobom zvýšiť podiel MHD na celkovej doprave v meste. A ako? Predovšetkým zavedením novej parkovacej politiky, ktorá by mala ľudí motivovať využívať MHD na úkor svojho auta, budovaním nových bus pruhov a uprednostňovaním MHD na križovatkách. Na programe dňa sú aj ďalšie cyklochodníky v centre mesta. „Na Slovensku sme stále nepochopili, že individuálna doprava musí byť v mestách podriadená verejnej. Ak chce niekto v meste používať auto, mal by si to odtrpieť,“ povedala architektka a urbanistka Zuzana Ladzianska.
Vodíkový Solaris, ktorý by sa mal objaviť vo vozovom parku MHD, poháňajú dva asynchrónne elektromotory v nábojoch zadných kolies s celkovým výkonom 240 kW (326 k).
Dôjde aj k modernizácii a obnove vozového parku MHD, kde pribudnú nové elektrické a vodíkové autobusy. „Vodíkový autobus predstavuje ekologické riešenie a prispieva k zníženiu množstva lokálnych emisií,“ hovorí Dagmar Schmucková z magistrátu Bratislavy. Prvé štyri takéto autobusy dorazia do depa DPB už tento rok. "Vodíkové autobusy kombinujú všetky výhody naftových autobusov a trolejbusov. S batériovými elektrobusmi sme mali problémy. Dekarbonizačné projekty nárast ceny elektriny neohrozil, pretože sa financujú z eurofondov," doplnil predseda Dopravného podniku Bratislava (DPB) Martin Rybanský.
zdroj: Euractiv