Mestský nízkopodlažný vodíkový autobus Solaris Urbino 12 hydrogen v modrobielej farebnej kombinácii dorazil do hlavného mesta len na necelé dva týždne. Ide o autobus poháňaný elektromotormi v zadnej náprave a menšou trakčnou batériou, pre ktoré dodáva elektrickú energiu vodíkový palivový článok. Dopravný podnik zdôrazňuje, že vozidlo nie je prototypom a rovnaký model už dnes prevádzkujú viaceré európske mestá.
Znižuje emisie a rýchlo tankuje
„Vodíkový autobus predstavuje ekologické riešenie a prispieva k zníženiu množstva emisií. Teší ma, že počas najbližších dní budeme vodíkové vozidlo testovať v uliciach Bratislavy a získame prvú sadu dát,“ povedala Tatiana Kratochvílová, 1. námestníčka primátora Bratislavy. Dodala, že „už v priebehu budúceho roka vozidlový park obohatia štyri kusy takýchto vodíkových autobusov“.
Prvý mestský vodíkový autobus premáva skúšobne v Bratislave.
„Chceme si vyskúšať, ako sa autobus správa v rôznych podmienkach a na základe toho naplánujeme jeho efektívne využitie na linkách MHD v budúcnosti,“ uviedol Martin Rybanský, predseda predstavenstva Dopravného podniku Bratislava. Podľa jeho slov vraj práve vo vodíku vidia „racionálne riešenie znižovania emisnej stopy bez prevádzkových limitov“.
Vodíkový autobus premáva od 16. do 27. decembra 2022 cez pracovné dni, a to najmä na linkách 50, 65, 74 a 87. Jazda týmto vozidlom je pre cestujúcich bezplatná.
Štyri rovnaké vozidlá dorazia do Bratislavy na budúci rok. Objednali ich tento rok vďaka peniazom z európskych fondov. V porovnaní s elektrobusmi si v dopravnom podniku pochvaľujú výhody vodíka, ktorými sú väčší dojazd i rýchlejšie tankovanie. Autobus na vodík by podľa očakávaní mohol na jedno dotankovanie prejsť viac ako 350 km, čím dokáže nahradiť bežné autobusy v celodennej prevádzke.
Zdroj / foto: DPB