Ak si ako operátor podobného naftového stroja práve klepete na čelo a pýtate sa, na čo je dobrý podobný stroj poháňaný elektromotormi, keď vydrží pracovať maximálne štyri hodiny a potom ho musíte opäť na niekoľko hodín pripojiť na nabíjačku, zadržte, než hodíte kameňom.
Nový Doosan Bobcat T7X samozrejme nie je mašina, ktorá by mohla konkurovať zavedeným šmykom riadeným nakladačom, ktoré po bleskovom dotankovaní nádrží naftou môže s výnimkou servisných zásahov pracovať prakticky nepretržite. Nejaké výhody však elektrický variant predsa len má.
Tou najväčšou je asi tichá prevádzka, ktorá asi nebude úplne bezhlučná, v tomto nakladači sa vám však asi nestane, že si niekto z okolia staveniska bude sťažovať na príliš veľký rámus. Sympatické je tiež odhlučnenie kabíny, Bobcat hovorí, že pri meraní podľa normy ISO 6396/ISO 4871 zaznamenali v úrovni hlavy obsluhy len 65,4 dB.
Ďalšou výhodou je, že s modelom T7X môžete bez problémov pracovať buď priamo v budovách alebo akýchkoľvek iných uzatvorených priestoroch, pretože jeho lokálne emisie sú samozrejme nulové. K nemenej zaujímavým detailom patrí redukcia prevádzkových kvapalín. Kým klasický Bobcat má hydrauliku s olejovou náplňou s objemom 230 litrov a 120-litrovú nádrž na naftu, v tomto prípade je na palube len 0,73 kg chladiva v klimatizácii a necelý liter propylénglykolu určeného na chladenie riadiacej elektroniky. To je všetko.
Má alebo nemá hydrauliku?
Že vám to pri pohľade na stroj veľmi nesedí? Nie ste sami. Lopatu evidentne ovládajú lineárne hydromotory a rovnako je riadený i pohyb výložníka. Bobcat ale skutočne v tabuľke technických údajov žiadne iné kvapaliny neuvádza, takže by nás vážne zaujímalo, či tlačová správa i výrobca na niečo náhodou nezabudli alebo nám čosi uniká.
Samozrejme výhoda takého usporiadania by bola nesporná na miestach, kde jednoducho nie je možné riskovať únik akýchkoľvek kvapalín kvôli ekológii. A aj keď uznávame, že takých miest u nás asi veľa nebude, časom by sa mohlo stať, že ich bude stále viac a elektrický nakladač sa v takých prípadoch potom vyplatí.
Keď už sme pri detailnejších technických údajoch, za zmienku asi stojí tiež pohotovostná hmotnosť (5528 kg) a prevádzková kapacita lopaty 1374 kg. Kapacitu trakčných lítiovo-iónových batérií (od Green Machine Equipment) výrobca naopak neprezradil, takže ťažko môžeme odhadnúť i časy nabíjania v závislosti na príkone, Bobcat ale uvádza výkon 62 kW, teda 84 koní. Maximálna rýchlosť jazdy je v závislosti na zvolenom režime 9 alebo 15 km/h.
Ak si napriek uvedeným parametrom myslíte, že elektrický Doosan Bobcat T7X je nezmysel, ktorý nemá budúcnosť, mali by sme vás vyviesť z omylu. Firma už oznámila, že podpísala prvú zmluvu na dodávku týchto strojov s požičovňou Sunbelt Rentals, ktorá má v Severnej Amerike viac ako 1000 pobočiek.
zdroj: Doosan Bobcat