„Rozvoj elektromobility prináša výzvy, ktoré si vyžadujú aktualizáciu a doplnenie našich noriem týkajúcich sa požiarnej bezpečnosti stavieb,“ uviedol k novému memorandu medzi slovenskými hasičmi (HaZZ) a Slovenskou asociáciou pre elektromobilitu (SEVA) prezident HaZZ Adrián Mifkovič. „Naša prvoradá úloha je ochrana života, zdravia a majetku občanov, no musíme byť pripravení aj pružne reagovať na nové trendy. A to sú nielen elektromobily, či nabíjacie stanice v parkovacích objektoch, ale aj celkovo vyššia hmotnosť a oveľa väčší podiel plastov v moderných vozidlách, a to bez ohľadu na pohon,“ doplnil Mifkovič. Kameňom úrazu je neraz aj výstavba verejných nabíjačiek, ich umiestňovanie v parkovacích domoch, či pravidlá výstavby novostavieb v súvislosti s elektromobilmi. To všetko by mala nová dohoda medzi spomínanými slovenskými inštitúciami riešiť.

Potrebujeme nové normy

"Budovanie infraštruktúry je základom rozvoja elektromobility, nabíjačky musia byť všade, kde bežne parkujeme autá,“ uviedol riaditeľ SEVA, Patrik Križanský. Slovensko má v tejto oblasti jasné záväzky v rámci viacerých platných európskych noriem, ako sú nariadenie o energetickej efektívnosti budov (EPBD) či nariadenie o infraštruktúre pre alternatívne palivá (AFIR). „Aktuálne existuje viacero nejasných miest pri výstavbe nabíjačiek s ohľadom na požiarno-bezpečnostné normy na Slovensku a požiadavky európskej legislatívy, ktoré musíme odborne prediskutovať a spoločnými silami definovať,“ povedal ďalej Križanský. Ako uviedli aj hasiči, rozvoj elektromobility prináša nové výzvy a potrebu aktualizácie a doplnenia slovenských noriem týkajúcich sa požiarnej bezpečnosti stavieb. „Naša prvoradá úloha je ochrana života, zdravia a majetku občanov, no musíme byť pripravení aj pružne reagovať na nové trendy. A to sú nielen elektromobily či nabíjacie stanice v parkovacích objektoch, ale aj celkovo vyššia hmotnosť a oveľa väčší podiel plastov v moderných vozidlách, a to bez ohľadu na pohon,“ uviedol Mifkovič z HaZZ. SEVA sa v rámci novej dohody zaviazala sprostredkovať preklady zahraničných odborných publikácií, čím Slovensko získa prístup k najnovším poznatkom a skúsenostiam z krajín, ktoré sú v rozvoji elektromobility pred nami. „Jedna vec sú potreby vodičov a majiteľov elektromobilov, druhá je ochrana zdravia, majetku a životov. Nemôžeme si dovoliť nejasnosti v našich predpisoch s ohľadom na rozvoj elektrifikácie dopravy. Je to nová technológia, ktorá nás núti učiť sa v reálnom čase a na základe skúseností a poznatkov aj zo zahraničia flexibilne reagovať na tento dynamický vývoj,“ uzavrel Mifkovič.

zdroj: SEVA