Štandardnou náplňou práce Euro NCAP sú bežné osobné autá, niekedy však táto medzinárodná organizácia skúma aj ďalšie kategórie vozidiel. Aktuálne hodnotila po druhýkrát bezpečnosť dodávok predávaných na starom kontinente. Rovnako ako vlani sa zamerala výhradne na asistenčné systémy, čím chce upozorniť na ich dôležitosť.

V prípade úžitkových vozidiel sú dnes normy výrazne benevolentnejšie než pri tých osobných. Aj napriek tomu, že veľkosťou a hmotnosťou majú často mnohonásobne navrch a pri havárii sú preto pre iné autá nerovný súper. Nehovoriac o cyklistoch či chodcoch. O to dôležitejšie pri nich môžu byť systémy aktívnej bezpečnosti, ktoré dokážu nehodám zabrániť alebo zľahčiť ich následky. Aktuálne sú zväčša ponúkané ako príplatková opcia

Fiat Ducato získal platinu

Rovnako ako vlani pozostávalo hodnotenie  zo šiestich kategórií. Na celkovom výsledku mal podiel 30 % systém automatizovaného brzdenia pri predchádzaní nárazu do iného vozidla, testy s chodcami a cyklistami tvorili každý 10 %. Druhú polovicu si rozdelilo udržiavanie v jazdných pruhoch s váhou 20 %, kým tempomat sa podieľal 15-timi percentami. Identický podiel malo upozornenie na únavu a bezpečnostné pásy.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov

Euro NCAP tu použil iné vysvedčenia, než bežne poznáme. Namiesto hviezdičiek rozdával farebné kovy. V roku 2022 po prvýkrát udelil najvyššiu platinu, ktorú dostal Fiat Ducato s celkovým skóre 88 %. Na zlatých priečkach sa umiestnil Ford Transit (68 %), Volkswagen Transporter (65 %), Ford Transit Custom (63 %) a Mercedes-Benz Vito (61 %).

Striebornú farbu získalo ďalších sedem vozidiel, ktoré sa zmestili do rozpätia 40 až 60 %. Bronz udelený šestici modelov má rozsah 20-40 %. Nissan Interstar ho dokázal ako jediný podliezť, získal len 18 % a tým pádom nálepku „neodporúčané“. V roku 2021 však s týmto verdiktom odišlo až päť dodávok. V tomto roku dosiahli viaceré lepšie skóre než vlani a trend by už o niekoľko rokov mala potlačiť legislatíva.

Zdroj: Euro NCAP