Autonómne kamióny by mnohí prepravcovia videli na cestách čo najskôr. Nejde len o zlepšenie bezpečnosti na cestách (vďaka eliminácii ľudského faktora), ale aj zlepšenie ekonomickej efektívnosti, podstatného zníženia mzdových nákladov a nezávislosti ssktora na pracovnom trhu a jeho momentálnych náladách. Skrátka, preprava tovarov by mohla byť lacnejšia, presnejšia a viac nezávislá od šoférov. Aspoň v teoretickej rovine, reálne problémy spojené s autonómnymi vozidlami a ich prevádzkou sa totiž objavia až po ich zavedení do praxe. Ako totiž upozorňujú mnohí odborníci, je takmer isté, že sa, v súvislosti s autonómnou dopravou, objavia problémy nového druhu, na ktoré bude musieť sektro dopravy veľmi rýchlo reagovať. Kým sa tak stane, však pravdepodobne ešte nejaký čas potrvá.

Chceme, ale zodpovednosť za ňu neprevezmeme

Ako upozorňuje portál EUreporter, situácia v EÚ sa v oblasti autonómnej dopravy stáva stále komplikovanejšou. Problém je samozrejme v implementácii potrebných predpisov do platnej legislatívy. A čo je ešte dôležitejšie, nové pravidlá by mali platiť naprieč všetkými krajinami, medzi ktorými sa bude preprava realizovať. Jednotlivé vlády sa však na autonómnu prepravu pozerajú rozdielnou optikou a dávajú jej rozdielne priority. Vytvorenie jednotného európskeho rámca pre nákladnú dopravu bez potreby vodičov bude extrémne zložité. Priekopníkmi v testovaní autonómnych vozidiel sa v rámci krajín EÚ stávajú Švédsko, Holandsko a Nemecko. Zvyšok EÚ to zatiaľ hrá na „mŕtveho chrobáka“, uvádza odborná správa moniturujúca aktuálny stav. Samotný výrobcovia úžitkových áut pritom na autonómnych kamiónoch pracujú a už ukázali aj svoje konkrétne výsledky. Technika by teda k dispozícii bola, no na cesty ju zatiaľ pustiť nemožno. V zodpovedajúcom stave nie je ani európska cestná sieť. Európska komisia dnes už údajne tvrdo pracuje na harmonizácii nariadení v rámci celej EÚ, kedy sa to však podarí, zostáva otázkou.

Lídrom v zavádzaní autonómnych áut na cesty sa stáva Čína. Ide pritom o veľký región pozostávajúci z mnohých menších provincií s vlastnými rozhodovacími právomocami. Čínska vláda však zaviedla národné smernice s dobre rozvinutým regulačným rámcom. Všetky štandardy pre vývoj, testovanie, aj reálne nasadenie autonómnych áut do praxe sú jednoznačne definované. Vybrané regióny dokonca zriadili zóny na ich testovanie a dotácie potrebné na ich vývoj a nasadenie do praxe. Zdá sa však, že pri súčasnom nastavení sa nejednotná EÚ k podobnému stavu zatiaľ ni len nepribližuje.

zdroj: IDTechEx