Autonómna diaľková doprava je jednou z najdôležitejších priorít mnohých vývojárov a výrobcov úžitkových vozidiel. Nejde pritom len o bezpečnosť, ale aj o peniaze, teda čo najekonomickejšiu prevádzku veľkých flotíl a prepravu čo najväčšieho objemu tovarov za daný čas na daných typoch komunikácií. Nemálo energie a peňazí vkladá do vývoja autonómnej prepravy aj ruský Kamaz. Známe sú najmä jeho projekty v Arktíde a skúšobná prevádzka na diaľničnej trase medzi Petrohradom a Moskvou. Automobilka teraz prezradila ďalšie detaily tohto strategického projektu.
Na pokyn prezidenta
Ako uvádza automobilka, na trase Petrohrad – Moskva – Petrohrad momentálne jazdia štyri súpravy zložené z klasického návesu a špeciálne upraveného ťahača Kamaz 54901. Autá jazdia medzi logistickými terminálmi na trase dlhej 650 km. Hlavný konštruktér automobilky Kamaz, Sergej Nazarenko, povedal, že autá sú v prevádzke v režime 24/7, teda jazdia bez prestávky (zastavujú len kvôli nakladaniu, vykladaniu, tankovaniu a pravidelnému servisu). Vzťahuje sa na ne aj legislatívna výnimka pre povinné prestávky vodičov. Nazarenko zároveň potvrdil, že v kabíne stále sedí aj operačný technik schopný v prípade potreby zasiahnuť. Po skončení skúšobného režimu už majú Kamazy jazdiť úplne bez posádky.
„Automobilka Kamaz vyvinula rad bezpilotných nákladných vozidiel pre rôzne operácie. Niektoré z nich sme už testovali v reálnych prevádzkových podmienkach v uzavretých priestoroch. Zavedenie experimentálneho právneho režimu na diaľnici M-11 Neva a spustenie bezpilotných nákladných vozidiel Kamaz umožňuje otestovať náš vývoj v oblasti bezpilotnej nákladnej dopravy na verejných komunikáciách a tiež nám umožní otestovať komerčné využitie a technológie bezpilotných nákladných vozidiel v praxi, v reálnych dopravných podmienkach,“ povedal Sergej Kogogin, generálny riaditeľ KAMAZ PTC. Zároveň potvrdil, že projekt bezpilotných logistických koridorov je súčasťou strategických iniciatív ruského ministerstva dopravy. Boli vyvinuté v rámci plnenia pokynov prezidenta Ruska a vlády Ruskej federácie k príprave Stratégie digitálnej transformácie dopravného priemyslu. Technologické, organizačné a obchodné riešenia, ktoré budú vypracované v rámci experimentálneho právneho režimu na M-11, budú tvoriť základ budúcich dopravných a logistických koridorov. Do roku 2030 sa plánuje organizovať bezpilotná doprava na 19,5 tisíc km federálnych ciest.
zdroj: Kamaz