Téma autonómnej dopravy je mediálne známa najmä z oblasti osobných áut, omnoho väčší prínos jej však odborníci predpovedajú v segmente ťažkých nákladných áut. Či už bude reč o jednoduchom diaľkovom ovládaní vozidiel v nebezpečnom prostredí, alebo o plne autonómnom riadení schopnom zvládnuť aj špecifikované rozhodovacie procesy. Česká automobilka Tatra Trucks sa preto s partnermi pustila do vývoja automatizovaných systémov riadenia svojich áut. Výsledkom bude Tatra schopná autonómnej jazdy bez posádky v kabíne.
Diaľkovo ovládaná Tatra Force III má naftový motor Cummins L9 naladený na 291 kW (396 k).
Aj s pancierovou kabínou chrániacou riadiaci „mozog“ vojenskej Tatry
Kopřivnická automobilka otvorene hovorí aj o aplikácii autonómne riadených áut na vojenské účely. Pre potreby armády sa pripravuje pancierová kabína, ktorá bude chrániť „mozog“ Tatry. Takto upravené autá budú slúžiť na dopravu materiálov do nebezpečných oblastí, či dokonca ako sprievod bezpilotného lietadla, ktorému by pomáhal v orientácii a navádzaní v rizikových oblastiach. Momentálne je však dôležitejšia aplikácia v záchranných zložkách a vybraných hasičských zboroch.
Celý projekt je rozdelený do troch základných fáz, pričom cieľom je vyvinúť vozidlo s automatizovaným riadením tretej úrovne, teda Tatry schopnej plne autonómnej jazdy. V prvej fáze Tatra integrovala senzoriku do auta a sprevádzkovala asistenčné systémy odbočenia a pasívnej zmeny jazdného pruhu. V druhej fáze príde na rad montáž Lidaru s detekciou prekážok a v tretej fáze už bude auto pomocou špeciálnych konštrukčných úprav a softvéru schopné samostatnej jazdy. Momentálne už na továrenskom polygóne jazdí Tatra Force bez vodiča a jej diaľkové ovládanie zabezpečuje operátor. „Snažíme sa vyvinúť vozidlo pripravené pre najťažšie prevádzkové podmienky. Musí mať aj senzory s vyššou odolnosťou a disponovať systémom kibernetickej bezpečnosti. Práve dôraz na prevádzku v mimoriadne ťažkých podmienkach a terénoch je hlavným prínosom Tatry a jej odlíšenie od iných konkurenčných systémov automatizovaného riadenia,“ hovorí vedúci vývoja, Radek Smolka.
zdroj: Tatra Trucks