Momentálne vyzerá celý nápad trochu ako sci-fi. Predstavte si mobilný most s dĺžkou až 236 metrov schopný pohybovať sa vďaka kolesovému podvozku. Vztýčite ho nad diaľnicou vo vhodnej lokalite, presuniete ho nad miesto opravy a vďaka nemu zachováte v danom smere dva pruhy. Nájazd i zjazd má stúpanie-klesanie len 6,1 percenta, teda asi 3,5 stupňa a premávka sa môže po ňom pohybovať rýchlosťou 60 km/h. Pod ním zatiaľ prebieha sanácia. Že to znie príliš dobre, aby to mohla byť pravda?
Verte tomu alebo nie, ale práve v týchto dňoch vzniká prototyp Astra Bridge vo Švajčiarsku. Jeho cena vyjde na 20 miliónov švajčiarskych frankov, teda v prepočte asi 18,6 milióna eur a prvé dielce dorazili do mestečka Wiggertal 26. júla. Most má byť zmontovaný do jesene a ak praktické testy dopadnú úspešne, Astra bude použitá už počiatkom roka 2022 pri oprave diaľnice A1 medzi Recherswilom a Kriegstettenom.
Švajčiarsky technický zázrak
Ak máte problém predstaviť si to, ponúkame vám krátke video, ktoré mnohé vysvetlí. Astra Bridge funguje ako modulárny systém, takže jeho dĺžka je pochopiteľne variabilná. Spomínaných 236 metrov je maximum. Nájazd i zjazd majú 66 metrov a pri presunoch sa dajú pomocou hydrauliky zodvihnúť o 10 centimetrov. Centrálna časť, pod ktorou budú prebiehať vlastné stavebné práce, meria 104 metrov.
Súbežne s mostom bude vedený logistický pruh, ktorý poslúži ako zásobovací koridor, respektíve ako vozovka na presun techniky. Pod mostom nájdete pracovný priestor so šírkou 5,2 a výškou 3,1 metra, pričom spojnicami medzi týmto „tunelom“ a logistickým pruhom budú medzery so šírkou 2,2 a výškou 3,1 metra, ktoré sú medzi kolesovými podvozkami.
Podľa autorov tohto projektu pomôže Astra s udržaním vysokej dopravnej kapacity v mieste opravy, tým ale jej výhody končiť nemajú. Vďaka dôslednému oddeleniu staveniska od premávky sa má zvýšiť i bezpečnosť zamestnancov.
zdroj: Federálna vláda Švajčiarska