Výroba špeciálnej techniky pre armádu je pre každú automobilku veľkou výzvou. Záväzkom, z ktorého vyplýva technické aj technologické zázemie, výborne fungujúci vývoj a skúsenosti poskytujúce nenahraditeľné know-how. Kopřivnická Tatra týmto všetkým evidentne disponovala aj v nedávnej minulosti, pretože jej autá ani zďaleka neslúžili len v armádach Česka, či Slovenska. Jednou z najzaujímavejších vojenských epizód tohto výrobcu je nesporne veľký kontrakt pre Spojené arabské emiráty.
Na tretí pokus
Tatra 815 je známa široko ďaleko a nie je človeka so záujmom v technike, aby ju nepoznal. Čo však Tatra 816? O nej už počul málokto a jej označenie vyvoláva skôr otázniky, než encyklopedické odrecitovanie histórie tohto označenia. T 816 konštrukčne vychádzala z Tatry 815 a jej vývoj odštartoval v roku 1993, teda presne pred tridsiatimi rokmi. Tatra v tom čase bojovala vo výberovom konaní na ťažkú vojenskú techniku pre armádu Spojených arabských emirátov. Najskôr to skúšala modelom Tatra 815 VVN 8x8 s kódovým označením G1, neskôr ho zdokonalila na evolúciu G2 (ten skončil ako hasičský špeciál v Južnej Afrike), až napokon v Tatre postavili model T 816 (G3) s pracovným názvom „Liwa“. Toto meno nebolo náhodné, šlo totiž o známu oázu Liwa pod Perzským zálivom. Ten sa nakoniec prebojoval na víťaznú priečku a tak si Tatra vydláždila cestu do arabskej armády.
Vonkajšie rozmery verzie Tatra 816 „Liwa“ boli 9370 x 2600 x 3190 mm. Prázdna mala hmotnosť 17 t, na korbe odviezla ďalších 11 t a ak bolo treba, brodiť mohla hĺbkou 1250 mm.
Viac ako 1000 áut
Predmetom zmluvy uzatvorenej na začiatku roka 1996 medzi Tatrou a Spojenými arabskými emirátmi bol vojenský valník s komplikovaným názvom Tatra 816-6ZVV86 28 400 8x8.1R Liwa. Poháňal ho vodou chladený osemvalec 16 V8 KHD Deutz BF8M s výkonom 400 kW (544 k) a automatickou prevodovkou Twin Disc, vďaka ktorej sa Tatra prispôsobená jazde v piesočných dunách rozbehla až na 120 km/h. Kým na asfalte vykazovala spotrebu 55 l/100 km, v piesku to bolo až 120 l/100 km. Omnoho dôležitejšie bolo, že na ceste utiahla príves ťažký 65 t a v sypkom piesku si poradila s prívesom, alebo autom na ťažnej tyči ťažkým až 15 t. Nakoniec skončilo v Spojených arabských emirátoch 1127 kusov tohto famózneho auta a cena celého kontraktu bola vyčíslená na 180 000 000 dolárov. Posledné Tatry 816 Liwa prevzali miestni vojaci v apríli 1998.
zdroj: archív Tatra Trucks, Vojenské vozidlá (Šuman-Hreblay)