Väčšina palív na trhu obsahuje biozložky, ktoré pomáhajú znižovať emisie z prevádzky spaľovacích motorov. Až do desiatich percent objemu biozložky sa nachádza v benzíne a do siedmich percent v nafte. Mnohé zariadenia so spaľovacími motormi sa však cez zimu nenachádzajú v podmienkach potrebných na zachovávanie kvality paliva (tzn. stabilná teplota 12 °C, bez prístupu vzduchu), preto môžu benzín, či nafta v ich nádržiach po pár mesiacoch začať strácať svoje pôvodné vlastnosti.
Problém s degradujúcim benzínom sa týka aj motorkárov.
Prázdnu, či plnú?
Najviac polemík, najmä medzi motorkármi, dnes vyvoláva téma, či palivovú nádrž pred uskladnením motorky vyjazdiť tzv. „do sucha“, alebo naopak natankovať doplna. Aj na toto sa názory rozchádzajú, zástupcovia rafinérií však radia pred dlhšou odstávkou palivový systém radšej vyprázdniť. Samozrejme treba zvažovať, na ako dlho motorku, veterána, či lodný motor odstavíte. Kvôli dvom mesiacom to asi význam nemá, pri dlhodobom odstavení je však dobré palivo spotrebovať. Je to problém všetkých palivových nádrží, ktoré nie sú hermeticky uzavreté, najmä pri starších vozidlách a motorkách. Benzín, ktorý je dlhší čas vystavený vzduchu, či výraznému teplu, stráca prchavé látky potrebné na naštartovanie motora. Preto je vhodnejšie pred zazimovaním benzín spotrebovať, nenechávať ho v nádrži a na jar natankovať čerstvé palivo.
Tušili ste, že s nekvalitou a nízkou životnosťou palív dnes bojujú aj prevádzkovatelia lodí?
Rovnako dôležité je však palivový systém pravidelne servisovať, včas meniť palivové filtre a nezanedbávať jeho vyčistenie. Počas sezóny sa o čistotu postaráte aj tankovaním kvalitného paliva s čo najmenším obsahom biozložiek (E5), prípadne používaním prémiových palív (hoci aj s označením E10), ktoré namiesto klasickej biozložky využívajú drahší etyl-terc-butyléter (ETBE). Ten na seba neviaže vodu a nespôsobuje tak rýchlu degradáciu paliva a vytváranie usadením v motoroch, vstrekovacích zariadeniach, palivových čerpadlách a karburátoroch.
A ako je to s kanistrami?
Palivári neodporúčajú ani dlhodobé skladovanie palív v kanistroch. Ako uvádzajú, pokiaľ z nejakého dôvodu musíte mať palivo takto uskladnené, umiestnite ho na tmavom mieste so stálou teplotou (ideálne 12 °C, pri ktorých je skladované v podzemných tankoch na čerpacích staniciach) a spotrebujte ho najlepšie do dvoch mesiacov od natankovania.