Najväčším strašiakom európskych automobiliek sa momentálne stáva Čína. Nielen čo sa týka použitých technológií a vývoja techniky, ale aj obchodnej expanzie. Práve tá totiž vo veľkom ohrozuje pracovné miesta v krajinách EÚ, aj existenciu niektorých výrobcov. Hovorí sa, že šikovným patrí svet, v tomto prípade na to však môže doplatiť veľký počet zamestnancov v montážnych závodoch po celej Európe. Koncern Stellantis sa pripravuje na hrozivý scenár.
Sedem závodov zavrieme, inak sa nedá
„Ak by čínski výrobcovia na konci svojej ofenzívy do EÚ dosiahli trhový podiel 10 %, znamenalo by to 1,5 milióna áut,“ povedal šéf koncernu Stellantis, Carlos Tavares. A je jedno, či by to bolo medzi osobnými, či úžitkovými autami. O spomínaný počet predaných áut by sa zmenšil podiel európskych výrobcov, čo automaticky znamená zníženie počtu v EÚ vyrábaných áut. „To zodpovedá naším siedmim montážnym závodom. Európski výrobcovia by ich museli zavrieť, alebo odovzdať do rúk Číňanom,“ doplnil Tavares. Práve prevzatie európskych výrobných závodov čínskymi investormi je spôsob, akým by Čína elegantne obišla pripravované dodatočné zdanenie čínskych áut. Jediným spôsobom ako si udržať podiel, je podľa mnohých európskych producentov zrovnoprávniť obchodnú súťaž a nehádzať výrobcom v EÚ legislatívne polená pod nohy. Ako to nakoniec vedenie EÚ zvládne, zostáva zatiaľ otázkou.
zdroj: DPA, TASR, Forbes