Mať najsilnejší ťahač v ponuke je pre každého výrobcu nákladných áut veľmi prestížnou záležitosťou. Aj preto venuje Volvo svojej vlajkovej lodi s označením FH16 mimoriadnu pozornosť a stará sa, aby si prvenstvo udržala. V najnovšej generácii jej pridalo ešte viac zbraní a okrem výrazne vylepšenej aerodynamiky (vrátane optimalizovanej verzie Aero) je to aj jeho motor schopný, okrem klasickej nafty, spaľovať aj rastlinný olej HVO a bionaftu B100.
„Čistejší“ a výkonnejší
Za všetkým hľadajte predovšetkým emisie a tak je nový 17-litrový agregát Volva FH16 s označením D17 upravený tak, aby okrem klasickej motorovej nafty vedel jazdiť aj na hydrogenačne rafinovaný rastlinný olej (HVO). Ide o novú generáciu biopaliva podporujúceho obehové hospodárstvo, pretože sa vyrába z rastlinných olejov a odpadových tukov. Veľkou výhodou použitia HVO je nielen potenciál zníženia produkcie CO2 až o 90 % (reálne sa zníženie oxidu uhličitého pohybuje niekde v rozsahu 50 – 90 %, podľa pomeru zmiešania s klasickou naftou), ale aj fakt, že sa kvôli tomu nemusí naftový motor nijak zásadne upravovať. Niekedy sa HVO nazýva aj „syntetická nafta“.
Nový motor D17 je schopný spaľovať bionaftu B100, aj rafinovaný rastlinný olej HVO.
Motor D17 je k dispozícii v troch výkonových verziách (600 k, 700 k a 780 k) s krútiacimi momentami na úrovniach 3000, 3400 a 3800 Nm. Stredná výkonová verzia je schopná jazdiť aj na bionaftu B100. Novinka má navyše o 7 % vyšší krútiaci moment ako predchodca a je o 5 % úspornejšia. "Naši inžinieri dodali motor, ktorý kombinuje najvyšší krútiaci moment a výkon zo všetkých európskych nákladných vozidiel s vynikajúcou úsporou paliva. Fakty hovoria samy za seba – vyšší krútiaci moment a výkon s výraznou úsporou paliva a CO2 je fantastický výsledok. To znamená, že naši zákazníci môžu vykonávať svoje úlohy efektívnejšie a s vyššou produktivitou," hovorí Jan Hjelmgren, vedúci produktového manažmentu a kvality v spoločnosti Volvo Trucks. Ako upozorňuje Volvo, modely FH16 a FH16 Aero s úplne novým motorom D17 sa budú dať objednať od polovice roka 2024 a výroba sa začne v druhej polovici tohto roka.
zdroj: Volvo Trucks