Nové kamerové systémy OptiView pre nákladné automobily MAN budú dostupné pre vyššie spomínané modelové rady od októbra tohto roka a samozrejme nebudú súčasťou sériovej výbavy, ale za príplatok. Takže ak máte radšej klasické spätné zrkadlá, nič vám nebráni ostať pri nich.
Výstup z kamier zabezpečia displeje s vysokým rozlíšením umiestnené na A stĺpikoch, ale tiež na obrazovke multimediálneho systému. Vodič bude mať možnosť voľby viacerých pohľadov, pričom podľa výrobcu každý z nich eliminuje mŕtve uhly a zvýši bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky.
Autonómny, ale len čiastočne
Ďalšou novinkou je asistent riadenia s názvom CruiseAssist, montovaný do modelov TGX a TGS od júla tohto roka (a v TGM od októbra). Táto technika po aktivácii preberá riadenie, brzdy i akceleráciu a MAN hovorí, že sa hodí predovšetkým pri jazde po diaľnici či v zápchach. Z auta však skutočný autonómny stroj nerobí. Jeho úlohou je len uľahčiť monotónnu jazdu, takže vodič bude musieť mať ruky na volante.
Súčasťou nových bezpečnostných prvkov bude tiež systém, ktorý sa snaží predchádzať dopravným nehodám pri prejazde z pruhu do pruhu. Jeho úlohou bude sledovať premávku pred i za vozidlom a v prípade krízovej situácie zasiahne do riadenia a vráti auto plynulo späť do pruhu.
Ani technici značky MAN zodpovední za vývoj pohonných jednotiek nemali počas prác na medzigeneračnej modernizácii prázdniny, pričom ich príspevkom k aktuálnemu faceliftu je systém s označením „dynamické nastavenie krútiaceho momentu“.
Táto novinka nerobí nič iné než to, že sa pri vhodných jazdných podmienkach snaží v závislosti na otáčkach motora a krútiacom momente posúvať pohonnú jednotku do oblasti s čo najnižšou mernou spotrebou. Veľa detailov k tomuto systému MAN zatiaľ neprezradil, ale hádame, že táto technika bude (nezávisle na polohe plynového pedálu) jemne pracovať s dodávkou paliva, tlakom v preplňovaní a otáčkami tak, aby zvýšila prevádzkovú efektivitu, ale zároveň nedonútila prevodovku podradiť.
Ku zníženiu spotreby má prispieť tiež upravená funkcia plachtenia, ktorá v klesaní zaradí neutrál a nechá spadnúť voľnobežné otáčky ešte o niečo nižšie, než tomu bolo doteraz – aby sme boli konkrétni, tak zo 600 na 550 otáčok za minútu. Spomínaná dynamická regulácia bude dostupná od júla 2021 pre motory D26 a od októbra tohto roka aj pre pohonné jednotky D38.
Ak si uvedenú reguláciu objednáte v kombinácii s prevodovkou TipMatic 12, kamerovým systémom OptiView a pridáte k tomu i novú aerodynamicky optimalizovanú slnečnú clonu pre kabíny GM a GX, MAN hovorí, že môžete práve vďaka nový asistenčným funkciám pohonu a menšiemu odporu vzduchu znížiť spotrebu paliva svojho vozidla o 3,7 percenta.
Aby sme mali zoznam noviniek firmy MAN pre modelový rok 2021/2022 kompletný, dodávame, že Nemci pre svoje stroje zavádzajú online aktualizácie na diaľku a niektoré ďalšie nové digitálne služby. Ich súčasťou je napríklad MAN Perform, nástroj na analýzu vyťaženosti vodičov i vozidiel. Ale tiež systém riadenia údržby ServiceCare, ktorý bude kontaktovať zákazníka, ak sa na aute objaví problém a urobí tak ešte skôr, než sa prejaví v podobe poruchy. MAN Driver App zase pre zmenu obsahuje osem nových jazykových mutácií, tipy na úspornú jazdu a tiež zvládne analýzu a vyhodnotenie individuálneho jazdného štýlu obsluhy.
zdroj: MAN