Vodíkové ťahače v Nemecku
„Sme radi, že teraz oficiálne vstupujeme aj na nemecký trh úžitkových vozidiel s naším vysokovýkonným elektrickým nákladným vozidlom s palivovými článkami XCIENT Fuel Cell. Hyundai Motor, ktorý je uznávaným lídrom v technológii vodíkových palivových článkov, využije túto príležitosť na rozšírenie svojho podnikania na širšom európskom trhu a úspešne podporí úsilie Nemecka dosiahnuť uhlíkovo neutrálne ciele,“ povedal Mark Freymueller, senior viceprezident a šéf inovácií úžitkových vozidiel spoločnosti Hyundai Motor Company.
V auguste 2021 nemecké ministerstvo pre digitálne záležitosti a dopravu po schválení Európskou komisiou zverejnilo svoje usmernenia pre financovanie úžitkových vozidiel s alternatívnymi systémami pohonu. Financovanie je dostupné pre batériové elektrické vozidlá, vozidlá s palivovými článkami a (nadzemné) hybridné elektrické vozidlá. Ministerstvo bude mať do roku 2024 na nákup ekologických úžitkových vozidiel k dispozícii rozpočet vo výške 1,6 miliardy eur.
Sedem nemeckých spoločností požiadalo o financovanie vozidiel XCIENT Fuel Cells od Hyundai a od ministerstva získalo súhlas, čo opäť dokazuje konkurencieschopnosť produktov XCIENT Fuel Cell.
Hyundai Hydrogen Mobility, spoločný podnik Hyundai Motor Company a švajčiarskej spoločnosti H2 Energy, zároveň založil spoločnosť Hyundai Hydrogen Mobility Germany GmbH (HHMG), aby aktívne rozšíril svoj vstup na trh úžitkových vozidiel s vodíkovým pohonom v Nemecku. S cieľom vytvoriť vodíkový ekosystém v krajine bude HHMG prevádzkovať predaj vodíkových vozidiel na miestnom trhu a poskytovať zákaznícky servis. HHMG sa tiež plánuje aktívne zapojiť do druhého programu dotácií.
Špecifikácie palivových článkov XCIENT
Ťažké nákladné vozidlo XCIENT Fuel Cell je vybavené systémom vodíkových palivových článkov s výkonom 180 kW s dvoma súpravami palivových článkov s výkonom 90 kW. Odolnosť systému a celková spotreba paliva vozidla sú prispôsobené požiadavkám zákazníkov komerčných vozových parkov. O dynamiku jazdy sa stará elektromotor s výkonom 350 kW a maximálnym krútiacim momentom 2 237 Nm.
Sedem veľkých vodíkových nádrží XCIENT Fuel Cell ponúka kombinovanú skladovaciu kapacitu približne 31 kg paliva, zatiaľ čo ďalší zdroj energie poskytuje sada troch batérií s kapacitou 72 kWh. Maximálny dojazd vozidla je 400 km na jedno nabitie. Natankovanie plnej nádrže vodíka trvá približne 8 až 20 minút v závislosti od teploty okolia.
XCIENT Fuel Cell, ktorý bol uvedený na trh v roku 2020 spoločnosťou Hyundai Motor, je prvý sériovo vyrábaný vodíkový elektrický ťažký nákladný automobil na svete. Spoločnosť už nasadila 47 kusov vo Švaj
iarsku, kde do júla 2022 najazdili viac ako štyri milióny kilometrov.