Prvá verejná demonštrácia nabíjania s výkonom nad 1000 kW

Nabíjacia premiéra, ktorú si nenechali ujsť špičky nemeckej politiky a vedy, bola súčasťou prezentácie výsledkov výskumného projektu NEFTON spusteného v roku 2021.

Jeho hlavným zameraním je, resp. bol práve megawattový nabíjací systém určený pre ultrarýchle nabíjanie elektrických nákladných vozidiel počas prestávok vodiča alebo pri nakladaní, resp. vykladaní tovaru.

„Výskum sa zameriaval na praktickú využiteľnosť, náklady a výkon z hľadiska pripojenia k sieti. Spolu s našimi projektovými partnermi sme jasne preukázali, že elektrické nákladné vozidlá a megawattové nabíjanie sú ideálnou kombináciou pre komplexnú dekarbonizáciu cestnej nákladnej dopravy. Technológia je k dispozícii a teraz je potrebné, aby sme rozvoj nabíjacej infraštruktúry na trhu podporili v úzkej spolupráci s politikmi, energetickým priemyslom a výrobcami vozidiel,“ uviedol Frederik Zohm, člen predstavenstva pre výskum a vývoj v spoločnosti MAN Truck & Bus.

Chýbajú elektronabíjačky pre kamióny

Megawattové nabíjanie umožní, aby sa elektrické nákladné vozidlá stali bezemisnou alternatívou k dnešným dieselovým nákladným vozidlám, a to vrátane diaľkovej dopravy. Približne 80 % všetkých tovarov v Nemecku sa prepravuje po cestách, čo znamená, že cestná nákladná doprava predstavuje najväčšiu časť emisií skleníkových plynov v nákladnej doprave. Prechod na vozidlá s nulovými emisiami predstavuje teda zásadný krok na dosiahnutie cieľov znižovať emisie CO2.

„Na skutočné a efektívne využitie elektrických nákladných vozidiel stále chýba infraštruktúra na hlavných dopravných tepnách. Technológia megawattového nabíjania je v tomto smere obrovským krokom vpred,“ povedal Markus Lienkamp z katedry automobilovej techniky Technickej univerzity v Mníchove.

Zdroj: baugewerbe-magazin.de