Takzvaná Zelená dohoda, ku ktorej pristúpila EÚ, sa už začína mstiť aj na veľkých priemyselných gigantoch Európy. Odstrihnutie Európy od fosílnych palív z Ruska je totiž luxusom, ktorý si mnohé európske ekonomiky nemôžu dovoliť. Ak by sme ich dokonca mali nahradiť obnoviteľnou „zelenou“ energiou, na lopatky to položí aj veľkých hráčov, ktorí držia hospodárstvo EÚ na svojich ramenách. Ako uvádza denník Handlesblatt, nemecká oceliarska spoločnosť Thyssenkrupp vážne prehodnocuje ukončenie výroby „zelenej“ ocele z obnoviteľného vodíka.

Ekologická ekonomická likvidácia

Nemecká oceliarska spoločnosť Thyssenkrupp začala s revíziou svojich plánov na výrobu „zelenej“ ocele z vodíka. Ako totiž uvádza jej generálny riaditeľ Miguel Lopez, prechod výroby ocele z uhlia na vodík by mohla celú oceliareň ekonomicky zlikvidovať. Podľa pôvodných plánov chceli výrobu ocele kompletne z obnoviteľného vodíka odštartovať v roku 2027. Zdá sa však, že plány majú vážnu trhlinu a budú sa meniť.

Problémom sú pochopiteľne peniaze. Extrémne drahá výroba takejto ocele by spôsobila nielen nekonkurencieschopnosť európskych oceliarní na na svetových trhoch, ale zároveň by výrazným spôsobom predražila výrobné ceny nákladných áut využívajúcich tento materiál. Automobilka Volvo pritom nedávno deklarovala zvýšenie podielu „zelenej“ ocele na produkcii svojich áut. A nie je v tom zďaleka sama, podľa nastavenej stratégie majú takto vyrábať všetci európski automobiloví hráči. Problémom je, že na projekt výroby ocele z vodíka sa zaviazala Spolková vláda poskytnúť 2 mld. eur, pričom oceliareň zo štátnych dotácií už prečerpala 500 miliónov. Tie bude musieť v prípade revízie vrátiť.