Len pre úplnosť dovoľte na úvod veľmi stručnú rekapituláciu toho, čo nás čaká. Aktuálny Dakar 2021 štartuje už 3. januára v saudskoarabskom meste Džidda na pobreží Červeného mora a končí 15. januára na tom istom mieste. Na takmer 300 strojov a 500 účastníkov čaká medzi uvedenými dňami 7 646 kilometrov rozdelených do 12 etáp, z toho merané úseky majú dĺžku 4 767 kilometrov. O poradí na štarte úvodnej etapy rozhodne jedenásťkilometrový prológ v Džidde, naplánovaná je tiež dvojdielna maratónska etapa a na 9. januára je pripravený oddychový deň v meste Hail.

Toyota Hilux

Sériové má len meno

Súčasťou celého tohto ansámblu budú (okrem iných mašín) aj súťažné Toyoty, a pretože japonská automobilka neváhala a pochválila sa čerstvými fotografiami svojich najnovších pretekárskych vozidiel, nevidíme dôvod, prečo by sme sa o tieto obrázky nemali podeliť. Tak poďme na to. 

Asi už viete, že sériová Toyota Hilux je považovaná za jedno z najodolnejších úžitkových aut na svete. A ak vám tento detail doteraz náhodou unikal, skúste sa zamyslieť nad tým, prečo sa práve tento pickup objavuje na záberoch z ozbrojených konfliktov po celom svete a prednosť pred inými modelmi mu dávajú aj teroristické organizácie. Odpoveď je, samozrejme, jednoduchá. Pretože vydrží až nezmyselné zaobchádzanie a predovšetkým na opravy starších verzií vám stačili kombinačky, kladivo a skrutkovač.

Toyota Hilux

Najnovší Hilux je pochopiteľne zložitejší. Pod prednou kapotou má nový šestnásťventilový vznetový štvorvalec DOHC s objemom 2755 cm3 s maximálnym výkonom 150 kW (204 koní) pri 3400 otáčkach za minútu a najvyšším krútiacim momentom rovných 500 newtonmetrov dostupných v rozmedzí od 1600 do 2800 ot./min. Teda v prípade, že je s automatom. Variant s manuálom má 420 Nm pri 1400 až 3400 ot./min. A ako pravdepodobne tušíte, tento motor nemá nič spoločné so zodvihnutým polepeným špeciálom pre Dakar.

Presnejšie povedané, súťažný Hilux je svojou podstatou takzvaná silueta, teda odľahčená karoséria povedomých tvarov ukrývajúca úplne inú techniku. V tomto prípade uprostred (až za prednou nápravou) umiestnený zážihový atmosférický osemvalec s objemom 5,0 litra. Konkrétne technické alebo dynamické parametre Toyota zatiaľ neprezradila, ale predpokladáme, že ide o miernu evolúciu stroja z poslednej dakarskej rely (2020) triedy Super Production T1.1, ktorý má 390 koní a krútiaci moment 620 Nm prenášaný na všetky štyri nezávisle zavesené kolesá. 

Toyota Hilux

Možno by vás ešte mohlo zaujímať, že dakarský Hilux je produktom juhoafrickej pobočky Toyota Gazoo Racing, ktorá sídli neďaleko známeho pretekárskeho okruhu Kyalami v Johannesburgu. A bez zaujímavosti potom nie je ani fakt, že za volantom jedného zo spomínaných pickupov sa objaví jeden z favoritov celej súťaže, katarský pretekár Násir al-Attíja, ktorému sa už podarilo v dakarskej rely trikrát zvíťaziť. Mimochodom naposledy v roku 2019, v sedadle... Toyoty Hilux.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 17 obrázkov