Mobilný servis a sprievodné vozidlá pre pretekárske špeciály vyzerali kedysi všelijako. Napríklad v československej fabrike AZNP využívali pomerne dlho upravené sériové osobné autá s veľkými záhradkami na streche, neskôr modifikované dodávky i valníky Škoda 1203, Avie A21 Furgon alebo dokonca prepravník postavený z prepracovaného diaľkového autobusu Karosa ŠD 11.
Od tej doby sme sa po profesionálnej stránke samozrejme posunuli na úplne inú úroveň. A tým nemáme na mysli len rýchlosť pretekárskych vozidiel, ale aj servisné základne športových oddelení jednotlivých značiek. A aby sme zbytočne neodbiehali, poďte sa s nami zblízka pozrieť na osemnásťmetrovú súpravu značky Scania v bielo-zeleno-čiernych továrenských farbách tímu Škoda Motorsport.
Ako sme prezradili už v úvode, základom mobilného servisu, skladu, čerpacej stanice a prepravníku aktuálnych súťažných škodoviek je trojnápravová Scania R500 so vznetovým vidlicovým osemvalcom, ktorý má objem 15,6 litra. Táto pohonná jednotka disponuje maximálnym výkonom 500 koní pri 1800 otáčkach za minútu a krútiacim momentom 2500 newtonmetrov dostupných v rozmedzí od 1000 do 1350 ot./min.
Dve autá ako lego
Celá súprava váži 25 ton, ale pri pohľade na jej vybavenie to najskôr nikoho neprekvapí. Servisný kamión má vo svojich zásuvkách, skrinkách, krabiciach, odkladacích boxoch a priehradkách skutočne dosť súčiastok na to, aby sa dali (s výnimkou holých karosérií) postaviť dve Škody Fabia R5, aj spolu s náradím, ktoré k tomu potrebujete.
Pri servisných prestávkach obmedzených na 30 až 45 minút sa šetrí každý zbytočný pohyb, takže všetky komponenty sú po nákladovom priestore Scanie roztriedené s absolútne perfektnou precíznosťou, ktorá by rozvášnila nejedného človeka s obsedantnou poriadkumilovnosťou.
Výfuky, dve kompletné sady dverí, strecha, blatníky, prevodovky, nápravy, diferenciály, hneď dvanásť predných nárazníkov, brzdové kotúče, tehlice s nábojmi, ale tiež rázové uťahovače, ich náhradné akumulátory s nabíjačkami, spojovací materiál, momentové kľúče, zásobníky na úplne všetky prevádzkové kvapaliny... všetko má svoje jasne stanovené miesto tak, aby sa tu mechanici mohli orientovať a pohybovať aj poslepiačky.
Fabia R5 môže byť takmer zničená, ak sa ale dokáže vrátiť po vlastnej osi k servisnej Scanii, mechanici sú schopní poradiť si v priebehu pol hodiny prakticky s čímkoľvek. Majú k tomu k dispozícií zváračky, brúsky, dokonca sústruh, zveráky. Vďaka tomu zvládnu opraviť aj ťažko poškodené auto a vrátiť ho späť na trať, aby mohlo zabojovať o body či pódiové miesto.
zdroj: Scania, Škoda Motorsport