Legendárny púštny maratón prešiel od čias svojich prvých štartov na africkom kontinente veľkými zmenami a s tým dnešným nemá pôvodný takmer nič spoločné. Teda až na náročnosť a podobné terény. V súčasnosti však ide o podstatne rýchlejšiu súťaž, na ktorej hrá extrémne dôležitú úlohu každá sekunda a profesionálne zázemie. Mnohí priaznivci afrického „Dakaru“ tomu súčasnému dokonca vytýkajú stratu dobrodružného ducha a takmer nulovej ochoty si navzájom v štartovnom poli pomáhať. Treba uznať, že niečo na tom skutočne je. O to viac naberá na význame špeciálna kategória Dakar Classic, ktorá dáva dobré dôvody spomínať na „staré dobré“ časy dakarskej rely. A čím viac ľudí pri nej spomína, tým väčší má mediálny dosah. A o to ide predovšetkým.
Stále sledovanejší „Dakar“
Usporiadateľská organizácia ASO (Amaury Sport Organization) oznámila, že pre ročník 2025 rozšírili zoznam vozidiel spôsobilých pre štart. Kým v minulých ročníkoch platilo, že muselo ísť o autá homologizované pre štarty do roku 1999, ročník 2025 tento dátum posúva až na rok 2005. Teoreticky tak môže na Dakar Classic štartovať až 408 súťažných modelov.
Pri sledovaní kategórie Dakar Classic mnohí zaspomínajú na "africký" Dakar.
Zaujímavá je najmä história kategórie kamiónov. Ich robustná technika totiž poskytuje posádkam najviac pasívnej ochrany a obrovské bočnice poskytujú nemalý reklamný priestor. Preto sú veľmi obľúbené aj medzi sponzormi. Divácky navyše patria medzi najatraktívnejšie. Prvé kamióny pritom štartovali už v prvom ročníku 1979. Vtedy prišli do cieľa len dve súťažné nákladné autá, no nadobro založili novú kategóriu. Je logické, že prvé nákladné autá na Dakare vychádzali predovšetkým z klasických sériových nákladných áut, či ich vojenských verzií. Až neskôr sa z nich vyvinuli doslova prototypy s neraz až šialenými výkonmi dynamikou presahujúcimi kategóriu osobných vozidiel (spomeňte na dvojmotorové špeciály značiek DAF a Perlini).
Do ročníka Dakar Classic 2025 nakoniec odštartuje 94 posádok, medzi ktorými pochopiteľne nebudú chýbať ani súťažné kamióny. Len z Čiech odštartujú rovno dve posádky na legendárnych Lopraisových Tatrách 815. Medzi 3. a 17. januárom 2025 ich čakajú súťažné etapy s celkovou dĺžkou 7246 km, z čoho bude 4033 km meraných úsekov.
zdroj: ASO