Tohtoročná rely Hodvábna cesta, respektíve Silk Way Rally 2021 štartuje už tento týždeň v ruskom Omsku a končí 11. júla po približne 5200 kilometroch a desiatich etapách v mongolskom hlavnom meste Ulánbátar. Je dosť možné, že by nám úvod tejto známej súťaže v záplave iných informácií unikol, pripomenul nám ju však Kamaz, ktorý v rámci tohto podniku predstaví svoj nový pretekársky špeciál s označením 435091.
Novinka nahradzuje mimoriadne úspešný Kamaz 43509, ktorý v januári opäť dominoval Dakaru, keď obsadil prvé tri miesta, FIA však od budúceho roka opäť mení technické predpisy kategórie kamiónov, a tak sa Rusi rozhodli svoj stroj poriadne prekopať.
Vývoj nového modelu prebiehal v minulom roku a pokračoval po návrate tímu Kamaz Master z Dakaru 2021. Najviditeľnejšou zmenou v porovnaní s predchodcom je úplne nová kabína, ktorá vychádza z aktuálnej vlajkovej lode, ťahača Kamaz 54901.
Ten patrí do rodiny vozidiel s interným typovým označením K5 a ak sú vám jeho tvary povedomé, tak je to preto, že ide o prepracovanú karosériu staršieho Mercedesu Actros MP4. Kde sa v Rusku zobrala? Ak to náhodou netušíte, Daimer Trucks AG má v Kamaze 15-percentný podiel.
Samozrejme pre potreby súťažného tímu bola kabína upravená. Má skrátené dvere, prednú masku, dostala ale predovšetkým poriadny bezpečnostný rám a výstuže chrániace posádku pri prípadnej nehode. Pretekársky kamión má dĺžku 6900 mm, šírku 2550 mm a výšku 3300 milimetrov. Jeho pohotovostná hmotnosť bez paliva je 8600 kg a celková váha vychádza na 10 200 kg.
Rusko-nemecko-americko-čínsky základ
Kamaz 435091 je poháňaný preplňovaným radovým šesťvalcom s medzichladičom a objemom 12,98 litra. Práve podľa tohto čísla sa odhaduje, že by malo ísť o doteraz používaný vyladený agregát Dongfeng Cummins čínsko-amerického joint venture založeného koncernami Dongfeng Motor Group a Cummins Inc.
Presné parametre pohonnej jednotky zatiaľ nepoznáme, odhaduje sa ale, že by mala mať opäť výkon okolo 1100 až 1200 koní, spolupracuje s automatickou prevodovkou a sila šesťvalca je prenášaná na všetky štyri kolesá obuté do pneumatík Goodyear ORD s rozmerom 375/90 R22.5. Brzdy by mali byť aj tentoraz bubnové, auto dostalo nádrže s objemom 950 litov a maximálna rýchlosť nového Kamazu je obmedzená na 165 kilometrov za hodinu.
Prvý ostrý štart čaká na 435091 už tento štvrtok, pričom za volant súťažného kamiónu sa posadí úradujúci dakarský víťaz Dimitrij Sotnikov.
zdroj: Kamaz